Michelle Visser

Toon alleen recensies op Leestafel van Michelle Visser in de categorie:
Michelle Visser op internet:

Véronique Véronique

Een prachtig dik gebonden boek met op de cover een oude foto waarop de hoek van het Rokin en het Spui in het Amsterdam van 1880 te zien is.
Rond deze tijd begint ook het verhaal over de achttienjarige Véronique, dochter van baron Alexander Eedelhart, heer van landgoed Welestae bij Zutphen.

De baron is net gestorven en blijkt zijn vrouw en dochter flinke schulden nagelaten te hebben. Daarom is Véronique genoodzaakt een verstandshuwelijk te sluiten met Pieter Meijer, de zoon van Heinrich Meijer, ondernemer en eigenaar van Handelshuis Meijer in Amsterdam. Heinrich heeft zich in recordtijd opgewerkt van niets tot zeer rijk zakenman. Van adel is hij echter niet maar als de naam Eedelhart verbonden wordt aan zijn naam zal dat deuren voor hem openen die nu nog gesloten blijven. Met plezier voldoet hij daarom de rekeningen die baron Eedelhart achterliet. Hij zal door het huwelijk van zijn zoon met Véronique toch veel meer geld verdienen dan nu al het geval is.
Zijn zoon, de vierentwintigjarige Pieter heeft een zeer gedegen opleiding gevolgd aan de universiteit van Leiden en werkt nu voor zijn vader. Hij is een keurige, beschaafde, formele, knappe man die gebrand is op goede manieren. Vanaf het eerste moment dat hij Véronique zag heeft hij een gloeiende hekel aan het vlammend rode haar van Véronique. Veel te opvallend!
Véronique en Pieter gaan na hun huwelijk in een prachtig pand aan de Herengracht wonen. Pieter houdt Véronique kort, ze heeft niets in te brengen en moet zijn bevelen opvolgen. Het enige vertier beleeft ze aan haar nicht Anna die haar Amsterdam laat zien.
De warmhartige journalist, Willem, de broer van Pieter, is precies het tegenovergestelde van zijn koude, kille broer. Waar Pieter en zijn vader ijveren voor zelfverrijking stelt Willem de armoede en de sociale wantoestanden in de sloppenwijken aan de kaak. Het spreekt vanzelf dat hij niet welkom meer is in zijn ouderlijk huis na enkele kritische artikelen over zijn vaders onderneming. Ook Véronique mag niet met hem omgaan maar doet dat toch. Dankzij hem en Anna ontmoet ze op een bijeenkomst de eerste vrouwelijke arts Aletta Jacobs en haar zus Charlotte, de eerste vrouwelijke apotheker. De vrouwen maken grote indruk en openen de ogen van Véronique.
Groot is haar vreugde dan ook als blijkt dat Charlotte eveneens onderweg is naar Nederlands-Indië. Vader Heinrich heeft namelijk zijn beide zoons daarheen gezonden. Pieter mag daar een filiaal van het Handelshuis leiden, Willem moest weg uit Nederland voordat hij nog meer schade toebrengt aan de handelsonderneming. Véronique vindt het fantastisch in Nederlands-Indië, ze wil alles ontdekken, alles zien en bouwt een uitstekend contact op met haar bedienden. Pieter voelt zich ook goed dankzij de grotere verantwoordelijkheden die nu op hem rusten. Hij voelt zich eindelijk een belangrijk man. Het lijkt alsof de twee echtelieden wat meer ontspannen met elkaar omgaan. Maar schijn bedriegt. Pieter blijft de starre koele Hollandse kikker. Maar dankzij het contact met de vrijgevochten Charlotte begint Véronique zich steeds beter te verweren tegenover deze veeleisende man en dat heeft voor haar verstrekkende gevolgen.

De eerste bladzijden schrok ik een beetje. Die namen! Alexander Eedelhart, landgoed Welestae... we stevenden toch niet regelrecht af op een 'romannetje'? Daarin worden dit soort namen vaak gebruikt. Gelukkig word je al na een paar bladzijden het verhaal in getrokken. Aanvankelijk buitelen de namen nog over elkaar heen en dat werkt verwarrend maar daarna is alles helder en komt de vaart er goed in. Het lijkt alsof de schrijfster zich steeds meer thuis ging voelen in haar eigen verhaal.
Michelle Visser weet een uitstekende mix te maken van de personages en historische gebeurtenissen. Vooral de vrouwenrechten lopen als een rode draad door het verhaal. Natuurlijk waren Aletta Jacobs en haar zus Charlotte voorvechtsters daarvan en Véronique is grote bewonderaarster van de twee.
De broers Willem en Pieter houden het verhaal in evenwicht. Waar Pieter een gigantisch imperium opbouwt en aanzien verwerft maar verder een intellectueel leeg en armoedig leven lijdt, heeft Willem geen geld maar wel zeer nauwe banden en warme contacten met de landelijke bewoners en een rijk geestelijk leven. Zelfs Multatuli komt nog even ter sprake.

Alles wordt in een vorm gegoten die maakt dat je je daadwerkelijk in die tijd waant. Als vanzelfsprekend reis je mee in de koetsen, de stoomtrein en
op het schip. Ook in Nederlands-Indie worden de exotische begroeiing, de stoffige straten, de klamme hitte en benauwdheid, het contrast rijk-arm, blank-gekleurd en de inlandse broeierige sfeer uitstekend zichtbaar en invoelbaar gemaakt
Ik vroeg me wel af waarom Willem de 'eisen' van zijn vader accepteert om naar Nederlands-Indië te vertrekken terwijl hij in Nederland zich niets aantrekt van de man. Een goede betrekking is voor Willem gezien zijn karakter zeker geen doorslaggevende reden. Dat had iets duidelijker gemaakt kunnen worden. Ook zijn in het verhaal (blz 164) ineens Charlotte en Willem aanwezig tijdens een uitstapje in de haven van Port Saïd terwijl ze daarvoor niet ter sprake komen. Verder was ik verrast dat na alle gebeurtenissen blijkt dat het stel pas twee jaar getrouwd was, het kan allemaal maar het voelt wat vreemd aan. Maar dit kunnen redactie- of beginners'foutjes' zijn, als je het al foutjes mag noemen, maar storen verder niet.

Het is een verder een uitstekend debuut, het heeft alles in zich. Het boek is romantisch, spannend, leerzaam etc.. Ook de spanningsboog blijft lekker strak gespannen staan. Het verhaal zakt nergens in en verrast je keer op keer door de onverwachte wendingen.
Een historische roman vraagt altijd extra werk vanwege de feiten en gebeurtenissen in de periode waarin het verhaal zich afspeelt en het is te merken dat de schrijfster zich erg verdiept heeft in de door haar beschreven tijd. Het is te hopen dat Michelle Visser het niet bij dit ene boek laat.

Voor meer informatie over de achtergrond van het boek, zie http://www.michelle-visser.nl/Boeken

ISBN 9789022561935 | Hardcover | 351 pagina's | Uitgeverij Boekerij | mei 2012

© Dettie, 07 juli 2012