Marloes Kemming

Toon alleen recensies op Leestafel van Marloes Kemming in de categorie:

Het kleine leven van Norbert Jones Het kleine leven van Norbert Jones

Norbert Jones is een man die bescheiden in het leven staat. Hij volgde de wens van zijn vader op en werd een middelmatige accountant zonder ambities, maar was tevreden. Zijn huwelijk met Emma is waardig en liefdevol. Hun leven is rustig en verloopt volgens een vast patroon, 's ochtends een eitje bij het ontbijt, 's avonds wordt de krant gelezen en na het dagelijkse glaasje port en bakje pinda's gaan ze slapen of hebben ze elkaar lief. Overdag is Norbert in de garage te vinden tussen zijn meer dan negentienduizend verzamelde voorwerpen. Norbert is zevenenzeventig.

Wat niemand weet is dat Norbert in zijn hoofd een heel ander leven leidt. Hij is een dromer. Zittend tussen zijn spullen is hij de ene keer de kleine jongen die weer bij zijn moeder thuis is en speelt met zijn zusje, de andere keer ontmoet hij zijn vrouw opnieuw en danst met haar. - Norbert is bij vlagen nog steeds verliefd op zijn vrouw. - Soms is hij in zijn hoofd weer op reis of bezoekt hij een voor hem belangrijke plaats. Kortom, alle verzamelde objecten bezorgen Norbert een rijk en fantasievol leven. Norbert is een gezegd mens.

Maar dan vertelt de specialist hem dat hij niet lang meer te leven heeft. Na de schok verwerkt te hebben besluit hij Emma en zijn dochter Marie niets hierover te vertellen en zijn met veel liefde bij elkaar gezochte spullen te verkopen maar alleen aan mensen die hem kunnen vertellen waarom ze dat artikel willen hebben. En zo leven we met Norbert mee en horen de verhalen die de klanten hem te vertellen hebben. Als een klant hem niet aanstaat noemt Norbert een belachelijk hoge prijs, zodat de mogelijke kopers afdruipen en andere klanten krijgen wat extra's als hun verhaal hem raakt. De gesprekken met klanten laten Norbert andere visies op het leven zien.

Het mooie aan dit verhaal is dat het ogenschijnlijk zo prettig voortkabbelt, we genieten aanvankelijk mee met Norberts kleine pleziertjes en onuitputtelijke fantasie maar langzamerhand komt er een diepere laag bovendrijven die in stukjes en beetjes aan ons onthuld wordt. En zo ontdekken we dat achter de enorme verzameling van Norbert een schrijnende maar enorm liefdevolle reden schuilt. Daardoor blijkt het kleine leven van Norbert Jones grootser dan groots te zijn.

Meer moet over dit boek niet gezegd worden. Het is een verhaal dat je moet ondergaan, een verhaal dat bij je blijft, een verhaal dat je ontroert en een verhaal dat je van kleine dagelijkse dingetjes laat genieten. Gewoon lezen en koesteren dit boek.

ISBN 9789401604727 | Paperback | 223 pagina's | Xander Uitgevers | november 2015

© Dettie, 20 augustus 2017