Mario Vargas Llosa

Toon alleen recensies op Leestafel van Mario Vargas Llosa in de categorie:
Mario Vargas Llosa op internet:

Het ongrijpbare meisje Het ongrijpbare meisje

Als Mario Vargas Llosa niet zo goed kon schrijven was dit het soort boek geweest dat ik mopperend weg had gelegd... té toevallig, té ongeloofwaardig, té schematisch.

Het verhaal is simpel. Jongen wordt verliefd op meisje. Meisje is niet wie zij zegt dat ze is, en verdwijnt uit zijn leven. Maar waar de jongen , later man, zich verder in zijn leven ook bevindt, in Parijs, in Londen, in Japan zelfs, onverwacht ontdekt hij daar telkens weer het meisje. Het stoute meisje zoals hij haar noemt. Telkens heeft zij dan inmiddels weer een andere identiteit aangenomen, telkens valt hij weer voor haar charmes, en telkens verdwijnt zij weer op brute wijze, meestal met een weer rijker of machtiger man, om op een ander moment in een ander land en onder een andere naam weer op te duiken.

Het verhaal ontwikkelt zich schematisch... in ieder hoofdstuk ontmoet de ik-persoon nieuwe mensen in zijn leven, een vriend, een collega, buren, die mensen verdwijnen aan het eind van het hoofdstuk altijd weer, maar via hen komt hij op de een of andere manier in aanraking met het stoute meisje. Ik moest daarbij steeds aan het beeld van een wenteltrap denken... bij iedere nieuwe stap is de situatie waar zij zich nu weer in begeven heeft extremer, en de kracht van het boek zit hem wat mij betreft in dat je die spanning voelt oplopen en dat een catastrofaal einde onafwendbaar lijkt.

En ondertussen zit je je als lezer op te winden over de hoofdpersoon... hij wordt keer op keer belogen en bedrogen, hij wéét ook dat hij weer belogen en bedrogen gaat worden, hij begeeft zich over de grenzen van de wet voor haar, hij steekt zich in de schulden voor haar, hij vindt zichzelf terug op een brug over de Seine op het punt om zelfmoord te plegen om haar, zijn gezondheid gaat er aan... en toch... ook al belooft hij zichzelf dat het nu écht de laatste keer is, als zij weer ergens opduikt laat hij alles uit zijn handen vallen en gaat weer voor haar.

Vargas llosa is een Zuid Amerikaanse schrijver, en op de achtergrond van dit boek speelt ook de politieke en economische situatie in Peru een rol. Maar bovenal is dit boek vooral een liefdesgeschiedenis.

ISBN 9789029077637 | Paperback | 334 pagina's | Uitgeverij Meulenhoff | 2006

© Wil, september 2008