Mariëtta Nollen

Toon alleen recensies op Leestafel van Mariëtta Nollen in de categorie:
Mariëtta Nollen op internet:

Steenrijk Steenrijk

Dit boek gaat over de steenrijke Melchior van Batenburg, projectontwikkelaar. Afkomstig uit een eenvoudig milieu heeft hij nog steeds de drang zichzelf te bewijzen. Hij, dat provinciaaltje zal wel eens even laten zien waartoe hij allemaal in staat is. Zijn huwelijk stelt weinig meer voor nadat zijn vrouw Babs ontdekt had dat hij er vriendinnetjes op na hield. Babs bleef wel bij hem maar vanaf die tijd was er een constante ondertoon van verwijt in haar stem.

Ze begreep hem niet, ze zag niet hoe druk hij het had en met welk enorm project hij bezig was, denkt Melchior. Als dit project afgerond is dan zal zijn naam voor eens en altijd gevestigd zijn. Zijn kinderen ziet hij nauwelijks en eigenlijk is hij een beetje bang voor zijn dochter Marjorie, ze is scherp, venijnig. Toch vraagt hij haar mee naar een belangrijk zakenfeest, hij moet een jonge, mooie vrouw mee hebben om de aanwezigen de ogen uit te steken. Zijn eigen vrouw voldoet niet op feestjes, ze is te snel dronken. Zelf kan Melchior nauwelijks zonder drank functioneren. Marjorie neemt haar vriendin Sanne mee en Melchior valt als een blok voor Sanne. Hij moet haar hebben.

Sanne studeert kunstgeschiedenis en is overal oprecht geïnteresseerd in. Melchior is geobsedeerd door Sanne, hij wringt zich in allerlei bochten om haar te krijgen. Verlaat zelfs good old Babs voor haar. Sanne is echter niet zo happig, op een man die constant bezopen is en het alleen over zichzelf heeft, zit ze niet te wachten. Bovendien heeft ze verdriet, ze houdt van Kaiser maar die wil haar niet meer, maar Melchior houdt van haar en dat streelt haar. Toch is hij niet afkerig van andere vrouwen, als de gelegenheid zich voordoet zal hij geen nee zeggen.

Inwendig is Melchior eigenlijk een bang mannetje die hunkert naar liefde en aanzien, hij wil steeds meer en beter en groter. Het project is zijn alles, maar het gaat niet goed, er doen zich allerlei vervelende dingen voor die hij als bedreigend ervaart, al het vertrouwde valt langzamerhand weg, zijn ondergang is nabij. Waar is het verkeerd gegaan?

Ik vermoed dat Mariëtta Nollen probeerde ons mee te laten lijden met Melchior maar dat lukt niet. Melchior blijft een man waar je weinig compassie mee kan voelen. Als karakter komt hij daarvoor niet genoeg uit de verf. Nollen gunt ons af en toe een kijkje in het hoofd van Melchior maar het blijft te vlak om echt met hem te kunnen meeleven. Sommige schrijvers kunnen wel een dreiging voelbaar maken, je laten zien waarom de hoofdpersoon is zoals hij is. Dat lukt Nollens niet, ze vertelt wel de achtergrond van Melchior maar niet zodanig dat je begrijpt waarom hij zo'n a-sociale man is geworden.
Van een spannend boek is geen sprake, ondanks het spectaculaire einde. De liefde van Melchior voor Sanne is ook niet overtuigend beschreven. Hij doet niets bijzonders waaruit die liefde moet blijken.
Sanne zelf blijft een vaag figuur.

Het lijkt wel of boeken over mannen die in elke vrouw een seksueel speeltje zien een trend begint te worden. Ik word er een beetje moe van om steeds mee te moeten gluren in bloesjes en over seksuele aandrang van de heren te moeten lezen. Van mij mogen ze, maar dit is nu het zoveelste debuut dat me vertelt over mooie, lelijke, kleine, grote borsten met of zonder sproeten of een mooie ronde kont en mannen met een bult in hun broek. Alweer een debuut waarin de man als hij alleen is 'zijn deel beroert' zoals Gerard Reve zo mooi kon zeggen. Helaas schrijven de debutanten dat in andere, minder fraaie, bewoordingen. Niet dat dit verhaal grof is en de vrouwen blijken uiteindelijk sterker dan Melchior maar ik word al die hanige, stoere, seksgerichte, dominante mannen een beetje zat. Origineel is het in elk geval al lang niet meer. Hooguit is het enigszins originele in dit boek dat vrij actuele ontwikkelingen rond de vastgoedsector verweven zijn in het verhaal, maar dan nog voldoet het niet.

In een interview met Mariëtta Nollen in BN DeStem vertelt zij dat het boek nogal gehaast geschreven is.
Misschien dat het daarom te kort schiet in uitwerking van personages, vaart heeft het boek wel. Hopelijk heeft ze meer schrijftijd voor haar tweede boek.

ISBN 9789044611946 | Paperback | 303 pagina's | Uitgeverij Prometheus | mei 2009