Maria Tarditi

Toon alleen recensies op Leestafel van Maria Tarditi in de categorie:
Maria Tarditi op internet:

Het bastaardmeisje Het bastaardmeisje

Op een koude februariavond in 1935 vindt de welvarende boer Pietrino Battaglia een huilend klein meisje op de trap van een kapel. Pietrino kent het meisje wel. Het kleine muisje is Gemma, een weesmeisje dat bij Rosa en Peru woont. Peru en zijn vrouw geven geen zier om het zogenoemde bastaardkind. Ze strijken de vergoeding van het weeshuis op maar zorgen niet goed voor Gemma. Gemma is ondervoed, draagt lompen en zit onder de luizen.

Gemma huilt omdat ze een schaap is kwijtgeraakt. Peru heeft haar een pak slaag gegeven en vervolgens uit huis gezet. Wanneer Pietrino verhaal gaat halen ontstaat er een hevige woordenwisseling. Het is duidelijk dat Rosa en Peru het kind niet langer willen. Pietrino’s hart loopt over van medelijden en hij neemt het vederlichte kind mee naar huis.

Op de comfortabele boerderij van de familie Battaglia wordt het ongebruikelijk vrachtje van Pietrino vol verbazing aanschouwt. Gemma is half verwilderd en voor alles en iedereen bang. Haar kwetsbaarheid doet de harten smelten en die nacht slaapt ze in het bed van de vrouw die ze vanaf dat moment haar oma zal noemen. Gemma mag op de boerderij blijven wonen.

Na een kleine drie jaar is Gemma al een echte dame in de dop. Angstig is ze nog steeds maar haar ongemanierde gedrag heeft plaatsgemaakt voor verfijnde manieren. Soms neigt ze een heuse snob te worden maar gelukkig fluit oma haar dan terug. Op school sluit ze vriendschap met Lina, een meisje dat arm is maar barst van de levenslust. Lina zal na school gaan werken maar Gemma mag gaan studeren, dat is haar al beloofd. Gemma beseft dat ze een bijzonder bevoorrecht weesmeisje is en ze geniet van haar leven op de boerderij.

Toch gaat het leven van Gemma niet altijd over rozen. De Tweede Wereldoorlog breekt uit en Menico, de oudste zoon van Pietrino en Luisa, moet het leger in. Zal Gemma haar “broer” ooit terugzien? Gelukkig mag Nino, de jongste telg van de familie Battaglia, thuisblijven. Hij is nog niet oud genoeg voor de dienstplicht. Nino en Gemma groeien in de loop der jaren naar elkaar toe. Er ontstaat een diepe genegenheid tussen de rijke boerenzoon en het bastaardmeisje. Maar hoe hartelijk Gemma ook wordt behandeld door haar pleegouders, zij mag haar afkomst nooit vergeten.

Het bastaardmeisje is een sfeervol en kalm verhaal.  Schrijfster Maria Tarditi is geboren op 25 augustus 1928 en begon pas op zeventigjarige leeftijd met schrijven. Inmiddels heeft de hoogbejaarde dame 17 boeken op haar naam staan. De schrijfstijl doet ouderwets aan wat goed past bij de tijd waarin dit verhaal zich afspeelt. Pleegmoeder Luisa houdt Gemma kort en op zeventienjarige leeftijd is het weesmeisje nog altijd zo groen als gras en wereldvreemd. Verliefd is ze wel maar wat ze daar nu mee aan moet?

Het verhaal kenmerkt zich door de smaakvolle beschrijvingen van het leven op de boerderij. Maria Tarditi beschrijft zeer uitgebreid hoe het leven op het boerenbedrijf verloopt en wat er zoal gegeten wordt. Oma vertelt mooie verhalen, zowel sprookjes als religieuze vertellingen. Het verhaal kabbelt, ondanks een aantal tragische gebeurtenissen, gemoedelijk voort. Er wordt een kleurrijk beeld geschetst van het leven in Italië in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw. De nadruk wordt gelegd op het verschil tussen arm en rijk en de invloed van de oorlog op de welvaart en de publieke opinie.

Het bastaardmeisje is een rustig verhaal zonder veel vaart. Het is een verhaal dat je leest om te genieten van mooie omschrijvingen, Italiaanse geschiedenis, nostalgie en de ontluikende liefde tussen twee jonge mensen.

ISBN 9789022566428 | Paperback | 352 pagina's | Uitgeverij Boekerij | januari 2014
Vertaald door Liesbeth Dillo

© Annemarie, 22 januari 2014