Marco Kamphuis

Toon alleen recensies op Leestafel van Marco Kamphuis in de categorie:
Marco Kamphuis op internet:

Aurore Aurore

We gaan meer dan honderd jaar terug in de tijd: het is 1880.

Jules Fabre komt aan in Parijs om er medicijnen te gaan studeren. Tot zijn geluk vindt hij supersnel een kamer. Hij trekt in bij de uitvinder Dieulafoy, waar hij alle vrijheid heeft behalve dat de kelder, waar het laboratorium is van de uitvinder, verboden gebied is.
Er woont nog een student, en er is een huishoudster. Die vraagt of hij ontbijt op bed wil. Eigenlijk wil Jules dat afslaan, maar dat hoort niet tot de mogelijkheden. En de volgende ochtend staat er een bloedmooi meisje in zijn kamer. Maar ze is net zo zwijgzaam als mooi, dus het duurt een paar dagen voor Jules ontdekt dat ze de dochter des huizes is, en Aurore heet. Het lijkt wel alsof ze haar omgeving niet opmerkt. Ze reageert tenminste nauwelijks op de avances van Jules.

Haar gedrag is wel vreemd, maar Jules is druk met andere dingen. Hij moet zijn best doen op zijn studie, alles wordt betaald door de familie, en die hebben het niet rijk. En de colleges zijn heel interessant. Bijvoorbeeld die van professor Brochard, die zijn hysterische patiëntes onder hypnose tot instrumenten van zijn wil maakt. Dat zet Jules aan het denken. Is Aurore misschien ook een hysterica?
Intussen komen er slechte berichten van het thuisfront. De brieven van zus Lucille vertellen over de snelle achteruitgang van hun vader. Het zet Jules nog meer onder druk. En daar is nog de vriendin van zijn huisgenoot, een hoertje dat toenaderingspogingen doet.

Veel van wat er gebeurt, is duidelijk voor de lezer, maar niet voor de personages. Dat de vader van Jules snel wegglijdt in de ziekte van Alzheimer bijvoorbeeld, en wat er met het meisje Aurore aan de hand is. Marco Kamphuis verduidelijkt evenwel niets. Het verhaal doet aan als een gothic novel denken, vanwege professor Dieulafoy, die van de universiteit blijkt te zijn gestuurd. Waarom precies? En wat heeft Jules te maken met de moorden die in Parijs plaatsvinden? Ook hier kan de lezer de feiten invullen.

De tweespalt waar Jules mee kampt: aan de ene kant Parijs waar hij zijn studie moet volgen en waar van alles gebeurt zonder dat hij weet wat hij er mee moet, en aan de andere kant de brieven van zijn zus. Haar brieven staan in het boek, terwijl de rest dagboeknotities zijn van Jules die eigenlijk schrijver wilde worden.

Doordat je zelf moet invullen, door het negentiende-eeuwse naargeestige Parijse sfeertje is dit een boeiend verhaal.

ISBN 9789028425996 | Paperback | 160 pagina's | Wereldbibliotheek | september 2014

© Marjo, 01 januari 2018