Manon Duintjer

Toon alleen recensies op Leestafel van Manon Duintjer in de categorie:
Manon Duintjer op internet:

De S-machine De S-machine

Marion Duintjer

Maria groeit op in een zeer benauwend gezin. Maria’s moeder is een zevendedagsadventist en is altijd druk voor de Adventkerk. Vader is niet gelovig maar hij is niet opgewassen tegen moeders overheersende karakter. De oudere broer van Maria, Peter, is psychisch niet helemaal in orde. Later blijkt dat hij een zuurstoftekort heeft gehad bij de geboorte en hierdoor een persoonlijkheidsstoornis heeft opgelopen. Moeder en dominee Frans Vroegindeweij noemen Peter “bijzonder” en ontzeggen hem de hulpverlening die hij nodig heeft. De kerk heeft zich over hem ontfermd en dat is genoeg.

Bij Maria’s vriendin Alice is het thuis heel anders. Haar ouders runnen een hotel waar de sfeer altijd vrolijk en het leven immer goed is. Nergens wordt moeilijk over gedaan. Alles mag. De ouders van Alice, Barbara en Henry, zijn belangstellend en een bezoekje aan het hotel voelt voor Maria als een warm bad. Maria’s moeder keurt hun levensstijl af en zet zich samen met de andere adventisten in om het hotel te gronde te richten. Ze is hier zeer fanatiek in en probeert haar dochter bij het hotel weg te houden. De vriendschap tussen Maria en Alice houdt echter stand en Maria blijft een welkome gast in het hotel.

Het gedrag van Peter neemt steeds extremere vormen aan en uiteindelijk sneuvelt het huwelijk van Maria’s ouders. Vader kan het niet langer verkroppen dat moeder geen hulpverlening inschakelt. Hij kan niet langer aanzien dat Maria regelmatig wordt aangevallen door haar broer. Niet lang na de scheiding wordt vader ziek en komt hij te overlijden. Maria mist haar vader en bondgenoot en zoekt het hotel meer en meer op. Wanneer Alice een vriend krijgt is dat voor Maria heel moeilijk. Nu moet ze haar vriendin delen. De vriendschap verandert en het wordt helemaal ingewikkeld wanneer Maria door Henry wordt verleid.

Een boek over het zoeken naar genegenheid. Maria ervaart thuis wel liefde maar het geloof van haar moeder overheerst. Ook staat Peter altijd op de eerste plaats. Vader was lief maar ook een slap figuur. Na de geboorte van Peter is moeder een tijd lang depressief geweest. Ze zocht toen contact met de kerk en bloeide op. Dat is de reden dat Maria’s vader er niet teveel van durfde en wilde zeggen. Het gezin van Alice is het tegenovergestelde. Daar kan en mag alles. Het zijn twee uitersten.

Ik vind het walgelijk van Henry dat hij zich aan Maria vergrijpt. Maria verwart het gemis van een vaderfiguur met liefde en Henry maakt misbruik van haar kwetsbaarheid. Hij belooft haar dat hij bij zijn vrouw weggaat terwijl hij dit helemaal niet van plan is. Maria is pas zeventien. Ze denkt dat het liefde is, dat ze een relatie heeft en is te jong om te begrijpen wat er werkelijk aan de hand is.

Behalve dat dit boek prettig leest vind ik het ook uitermate geschikt voor leesclubs. Het is een goed boek om in groepsverband te bespreken. Hoe heeft iedereen het verhaal beleefd? Het is een boek waarvan de verhaal-beleving na het lezen nog een tijdje doorwerkt. Tegenwoordig gaan veel boeken over geloof en hoe mooi een aantal ervan ook zijn, ik was bij dit boek wel even bang alwéér een dergelijk boek in handen te hebben. Het kan ook teveel van het goede worden. Maar ook al neemt het geloof van Maria’s moeder een grote rol in het verhaal in, het domineert niet. De ontwikkeling van Maria en de vriendschap tussen haar en Alice staan centraal. Een knap debuut.

ISBN 9789041418623 | Paperback | 215 pagina's | Uitgeverij Anthos | november 2011

© Annemarie, 19 december 2011