Maggie O'Farrell

Toon alleen recensies op Leestafel van Maggie O'Farrell in de categorie:
Maggie O'Farrell op internet:

Hier moet het zijn Hier moet het zijn

Maggie O’Farrell

Daniel Sullivan herkent de stem die via de autoradio zijn leven binnendringt meteen. Het is 2010 maar Daniel bevindt zich plotsklap weer in de jaren tachtig. Het gejengel van zijn baby, het ratelende stemmetje van zijn zesjarige dochter Marithe en het gekibbel met zijn vrouw Claudette zijn naar de achtergrond verdwenen. De stem is van Nicola Janks. Daniel kent haar. Hij heeft haar al jaren niet meer gezien of gesproken. Ze hoort bij een vorig leven. Dan spreekt de radiopresentator met gepast gedempte stem de woorden uit die Daniels leven volledig overhoopgooien. Nicola Janks is niet lang na het interview, dat in de jaren tachtig plaatsvond, overleden.

Terwijl Daniel afscheid van zijn vrouw en kinderen neemt, kan hij zijn verwarring nauwelijks onderdrukken. Hij verlaat zijn afgelegen woning in het sprookjesachtige Ierse Donegal om naar zijn geboorteland Amerika te reizen. Op aandringen van zijn oudere zussen zal hij de negentigste verjaardag van zijn vader bijwonen. Hij zal zijn oude vader waarschijnlijk voor de laatste keer gaan zien. In een opwelling besluit Daniel echter eerst zijn kinderen op te zoeken. Niet de twee kleintjes die hij in Ierland heeft achtergelaten, maar zijn al wat oudere kinderen, Niall en Phoebe, die bij hun moeder in Amerika wonen. Daniel heeft ze in geen jaren gezien en kan het verlangen naar zijn kroost niet langer onderdrukken. Dat hij door zijn beslissing voor zijn familie tijdelijk van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen, ontgaat hem. Dat de achterdochtige Claudette steeds achterdochtiger wordt, ontgaat hem ook.

Na het verlate bezoekje aan zijn hoogbejaarde vader besluit Daniel een tweede stunt uit te halen. Hij gaat op zoek naar Todd, een vriend van vroeger. Misschien kan Todd hem vertellen wat er met Nicola is gebeurd. Hij kende haar immers ook. Daniel beseft dat hij zijn leven pas kan hervatten als hij weet wat er destijds precies is gebeurd. Hij bevond zich in een ander werelddeel toen Nicola stierf. Hij dacht destijds dat ze geen interesse meer in hem had en daarom niets van zich liet horen. In het verre Ierland wachten zijn vrouw en twee kleine kinderen in hun afgelegen huis op zijn terugkomst. Daniel weet dat Claudette allesbehalve blij met de gang van zaken is. Toch kan hij niet anders. Hij moet dit doen. Hij moet weten wat er met Nicola is gebeurd.

Claudette en Daniel hebben elkaar op een afgelegen landweggetje in Ierland ontmoet. Het was Claudettes zoon Ari die hen onbewust bij elkaar bracht. Claudettes auto stond met een lekke band langs de kant van de weg terwijl Daniel, in het gezelschap van een urn met daarin de as van zijn opa, door Ierland toerde.  De auto van Claudette stond uit het zicht maar Ari was op onderzoek uitgegaan en Daniel trof hem moederziel alleen langs de kant van de weg aan. Ari schonk hem onmiddellijk zijn kinderlijke vertrouwen en troonde zijn nieuwe vriend mee naar zijn moeder. Claudettes reactie was heel wat minder hartelijk. Ronduit vijandig zelfs. Ze ontdooide echter toen ze merkte dat Daniel, een taalkundige, op een bijzonder manier met het gestotter van haar zesjarige zoon omsprong.

Pas later die dag besefte Daniel wie hij zojuist had ontmoet. Claudette was niemand minder dan Claudette Wells, de wereldberoemde filmster. Een aantal jaar geleden verdween ze samen met haar zoontje van de aardbodem. Al snel was duidelijk dat Claudette er zelf voor had gekozen te verdwijnen. Haar vriend Timou, een bekende regisseur, bleef alleen achter. Toen Daniel onverwachts op het Ierse landweggetje opdook, was Claudette bang dat ze gevonden was. Dat was ze ook maar niet door een nieuwsgierige journalist of een privédetective. Claudette was gevonden door de liefde. Daniel bleef bij haar en hielp haar de anonimiteit in stand te houden.

Claudette heeft er niet zomaar voor gekozen te verdwijnen. Daniel weet dat. Toch zet hij zijn huwelijk op het spel om de waarheid over Nicola te achterhalen. Waarom doet hij dat? Wat is er in de jaren tachtig precies gebeurd? Schrijfster Maggie O’Farrell dompelt de lezer onder in een verhaal dat de relatie tussen Daniel en Claudette op alle mogelijke manieren onder de loep neemt.  Door de vele vertelperspectieven en het niet chronologische verhaalverloop krijgt de lezer de kans de gebeurtenissen en de personages volledig te doorgronden. Ook de minder mooie kanten van de personages komen aan bod. Ze legt hun levens volledig bloot.

Maggie O’Farrell is een fantastische schrijfster die haar personages vol liefde tot bloei laat komen. In Hier moet het zijn schetst ze heel integer de kwetsbaarheid van het menselijk hart en de neiging tot zelfdestructie waaraan sommigen maar niet lijken te ontkomen. Ik ging volledig in dit prachtige, allesomvattende verhaal op.

ISBN 9789026335365 | Paperback | 483 pagina's | Ambo|Anthos Uitgevers | oktober 2016
Vertaald door Ernst Boer en Ankie Klootwijk

© Annemarie, 26 november 2016