Maarten 't Hart

Toon alleen recensies op Leestafel van Maarten 't Hart in de categorie:

Het uur tussen hond en wolf Het uur tussen hond en wolf

Het verhaal wordt verteld door Melchior, bioloog, getrouwd met Mary en schrijver van romans .
Melchior is tevens redacteur van een krant. Tijdens een redactievergadering ontmoet hij Fred Koudvuur. Een hartelijke, vriendelijke man, creatief vertaler en volgens zichzelf het evenbeeld van Multatuli, nee hij IS Multatuli. Inwendig verbaast en ontroert het Melchior dat Fred zo kan opgaan in zijn betogen. Fred merkt zijn omgeving niet op, ziet niets als ze op straat lopen. Daardoor ervaart Melchior zijn omgeving juist zeer intens.
Met zijn nieuwe roman boekt Melchior een onverwacht succes. Hij koopt een huis aan de Marnixkade in Amsterdam en is blij dat hij daardoor mensen aan woonruimte kan helpen. Fred krijgt de bovenverdieping. Melchior houdt de tussenverdieping voor zichzelf en de benedenverdieping wordt eveneens verhuurd aan een meisje.
Maar het pand moet eerst grondig verbouwd worden. Fred kent wel iemand, Antoine, een WW'er die er zwart bijklust. Samen met 20 'vrienden' van Antoine wordt het pand gerenoveerd. En daar beginnen de problemen. Na de renovatie is Fred van mening dat hij geen huur hoeft te betalen omdat hij ook geinvesteerd heeft in de renovatie, waarbij hij vergeet dat hij alleen betaald heeft voor zijn op maat gemaakte boekenkast, leggen van een parketvloer enz.
Melchior, verlegen en zachtaardig als hij is, sluit steeds opnieuw een compromis tot ergernis van zijn vrouw.

Fred eigent zich langzamerhand ook de etage van Melchior toe. Meerdere malen treft Melchior vrienden van Fred aan die in zijn apartement blijken te logeren. Nog steeds laat Melchior alles toe totdat Fred hem vertelt dat hij een schilderij gestolen heeft van Wieneke, het meisje dat de bendenverdieping huurt. Daarna bekijkt Melchior Fred met andere ogen en begint te beseffen dat Fred een spelletje met hem speelt.
Fred heeft altijd geldgebrek en op een dag komt een deurwaarder voor Fred. Fred ontvangt hem in het appartement van Melchior met het gevolg dat Melchior's spullen in beslag genomen zullen worden.
Mary is het ondertussen meer dan zat en zoekt Fred op. Zij dwingt hem de huur te betalen en niet meer ongevraagd gasten binnen te laten op de etage van Melchior. Als blijkt dat ze er samen niet meer uitkomen, Fred betaalt na twee maanden weer de huur niet, stappen ze beiden naar de advokaat..
En dan breekt de hel los.

Mijn mening:
Prettig boek om te lezen al zou je Melchior af en toe een schop onder zijn kont willen geven. Hij blijft te vriendelijk. Je bent blij dat Mary eindelijk eens ingrijpt. Maarten 't Hart kan mooi personages neerzetten. In een paar zinnen zie je de persoon voor je. Fred is een intrigerende man, hij weet iedereen voor zich te winnen en hoeft maar met zijn vingers te knippen en iedereen draaft voor hem. Eigenlijk is het een fanaticus met een super-ego wat hij weet te verbloemen door zijn vriendelijk voorkomen. Hij omringt zich met sukkelige figuren die zich ook laten inpakken door hem.

ISBN 902951969X | Ingenaaid | 0 pagina's | De Arbeiderspers | oktober 1987

© Dettie, februari 2005