Lucas Zandberg

Mijn leven is van mij Mijn leven is van mij

De titel van dit boek kun je letterlijk nemen, het is namelijk het verhaal over een zeer eigenzinnige keizerin die op zestienjarige leeftijd trouwt met de keizer van Oostenrijk. Haar naam was Elisabeth, Amalia, Eugenie von Wittelsbach, hertogin van Beieren. Bij ons, dankzij de zoete films die elk jaar rond Kerstmis getoond worden, beter bekend onder de naam Sisi.

Het verhaal is inmiddels wel bekend. De in alle vrijheid grootgebrachte Sisi gaat met haar zus en moeder naar Ischl waar haar zus Helene (Néné) zich zal verloven met haar neef Franz Joseph. Dat is zo bekokstooft door haar en zijn moeder, aartshertogin Sophie. Maar Franz Joseph valt als een blok voor Sisi de vijftienjarige zus van Néné en vraagt haar ten huwelijk...

Het stel trouwt en de zestienjarige Elisabeth heeft al snel door dat ze totaal niets in te brengen heeft. Haar enige taak is voor een troonopvolger zorgen. Elisabeth verveelt zich enorm in Wenen en mocht ze liefde hebben gevoeld voor Franz-Joseph dan is die al snel bekoeld.
Zijn moeder bepaalt haar hele leven en Elisabeth ergert zich enorm aan de gehoorzaamheid van haar man aan zijn moeder.
Elisabeth baart twee dochters, Sophie en Gisela, maar mag ze niet grootbrengen, schoonmama Sophie neemt die taak over. Sophie overlijdt op tweejarige leeftijd nadat alle twee de kinderen ernstig zijn zijn geweest. Het wordt Elisabeth zeer kwalijk genomen want het gebeurde op een reis die zij met haar twee kinderen ondernam. Elisabeth is ontroostbaar.
Als ze eindelijk de gewenste troonopvolger heeft gebaard, wordt ook dit kind aan de zorg van schoonmoeder Sophie toevertrouwd. De jongen krijgt een zeer Spartaanse opvoeding. Een van de weinige dingen die Elisabeth voor hem kan doen is zorgen dat hij liefdevoller grootgebracht wordt door een goede, vriendelijke leermeester aan te stellen.

'Nu de troonopvolger er is, ben je eindelijk vrij, je hebt je taak volbracht' zegt haar vader. Die woorden neemt Elisabeth dankbaar aan en vanaf die tijd leidt zij haar eigen leven dat uit veel reizen bestaat, tot wanhoop van Franz Joseph. Ook haar uiterlijk is een constante bron van aandacht. Ze wil slank en aantrekkelijk zijn en als ze ouder wordt mag niemand haar meer fotograferen. Verder is ze een zeer goede amazone en zeer geïnteresseerd in poëzie. Toch is het geen gelukkige vrouw, ze is onrustig, heeft depressies en weet niet goed wat ze met haar leven aan moet.

Lucas Zandbergs debuut, getiteld Sisi's winterlied, rammelde nogal, er zaten een paar storende redactiefouten in en het verhaal zelf had veel weg van de Sisi-films. Het was een aardig boek maar niet geweldig. Inmiddels heeft hij het boek helemaal herschreven en dit boek Mijn leven is van mij levert een veel interessanter verhaal en zeker een interessantere vrouw op. In dit boek wordt de keizerin ook consequent Elisabeth genoemd waardoor er ook meer afstand komt van de Sisi-films.
Lucas Zandberg zet een zeer eigenzinnige vrouw neer die haar leven zelf bepaalt. Ze is niet de lieve schattige vrouw uit de films maar eerder een dame die precies doet waar ze zin in heeft, tegen het egoïstische aan is. Ze blijkt ook vrij intelligent en een goed politiek inzicht te hebben waar ze overigens niets mee kan. Naar haar ideeën en inzichten wordt niet geluisterd.
Wel een zwak punt zijn enkele conversaties in het boek die soms neigen naar de toon in de Sisi films, maar verder wordt er een heel andere, dit keer zeer boeiende, vrouw beschreven, van het jonge prille bruidje tot haar gewelddadige eind aan toe.

Lucas Zandberg heeft er goed aan gedaan zijn boek te herschrijven, de stijl en het verhaal zijn vele malen keer beter dan zijn debuutboek. Knap dat hij dit heeft kunnen doen. Mooi toepasselijk is ook de cover van het boek waarop Elisabeth als een speelkaart is afgebeeld. Want dat was ze, een speelkaart van haar tijd.

ISBN 9789491065927 | Paperback | 208 pagina's | Uitgeverij kleine Uil | april 2015

© Dettie, 06 april 2015