Kylie Fitzpatrick

Toon alleen recensies op Leestafel van Kylie Fitzpatrick in de categorie:
Kylie Fitzpatrick op internet:

De negende diamant De negende diamant

Fitzpatrick ken ik van "het wandtapijt" een historische roman over het tapijt van Bayeux. Dat was me zeer goed bevallen.

"De negende diamant" is een zeer complex boek, eigenlijk twee romans in een, die via allerlei verhaallijnen met elkaar verbonden zijn. Het eerste boek speelt rond 1865, deels in India deels in Londen. In India is een meisje, mooi en zeer goed in dansen, vast besloten meer van haar leven te maken dan zomaar te trouwen en een van de vele vrouwen te zijn. Als ze op een dag een diamant vindt in de rivier, komt haar droom bijna uit. Ze komt wel in een harem terecht, maar dan wel de rijke harem van de sultan, en in een voorkeurspositie. De diamant blijkt zeer waardevol, het is de negende kleur, die een bepaald soort sieraad vervolmaakt, en de sultan macht zal geven.
In India wordt aan edelstenen macht toegeschreven, en een bepaalde combinatie nog meer. Maar niemand in India wil dat sieraad maken, en de sultan vindt een Engelse vrouw die het meeneemt naar Londen, om het daar te laten doen. Het sieraad raakt zoek.

In dezelfde tijd maken we kennis met Sarah, een meisje uit Ierland dat met haar ouders en zusje naar Londen is gekomen, om aan de armoede in Ierland te ontsnappen. Ze verliest bijna haar gehele familie, maar zelf redt ze het, samen met haar zusje, Ellen. Maar Ellen komt in verkeerd gezelschap, ze raakt betrokken bij enkele moorden, waarvoor haar beste vriend opgehangen wordt. Zoals de politie wel weet was hij onschuldig.
Sarah leert een Engelse schrijfster kennen, die op haar beurt de Engelse dame kent die het sieraad laat maken. De Engelse schrijfster gaat naar India, om troost te zoeken na de dood van haar man, een schilder, en ze nodigt Sarah uit om ook te komen.

Het tweede boek, over twee jonge vrouwen, speelt in het heden. Kate is werkzaam bij een veilinghuis en is op zoek naar bijzondere juwelen. Zelf verzamelt ze rouwsieraden. Als ze in India rondspeurt, hoort ze van een verzameling juwelen, die een nakomeling van de sultan bezit, hij wil wel verkopen, maar het is verboden om deze juwelen uit India uit te voeren, dus ze keert onverrichterzake terug naar Londen. Maar in India heeft Kate kennisgemaakt met Susanna, een journaliste, die een boek wil schrijven over bijzondere vrouwen. Zij is op zoek naar de geschiedenis rondom de Engelse schrijfster uit het eerste verhaal.
In het tweede boek zijn er flashbacks naar de gebeurtenissen in de 19e eeuw, en alle verhaallijnen komen netjes bij elkaar. Het levert een fascinerend verhaal op waarin de godin Kali en haar symboliek een grote rol speelt.

"Kali is getooid met prachtige sieraden; ook draagt ze een gordel van afgehouwen armen en een ketting van schedels. Haar rok bestaat uit de handen van mensen die slechte daden hebben begaan. Aan haar oren hangen lijkjes van kinderen. Ze wordt afgebeeld met zwaard en schedel, en met een spiegel. Ook het karmische wiel van de tijd behoort tot haar attributen. Kali heerst over tijd en ruimte van de sterfelijke wereld, maar ook over die van de oneindigheid. De hindoeïstische opvatting van de tijd is cyclisch. Na elk einde komt een nieuw begin, de oneindige wedergeboorte."

"Kali wordt geïdentificeerd met de vrouwelijke energie, de Sjakti. Deze kracht werd voor het eerst genoemd in de 7e eeuw, in de mystieke teksten van de Tantra. Het is een oerkracht zonder welke de goden, in het bijzonder Sjiva, niet konden functioneren. Vrouwen zijn essentieel als de levensadem."

Een lekker spannend boek tegen een interessante achtergrond.

ISBN 9026984634 | Paperback | 431 pagina's | Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum | 2005
Vertaler: A. van der Graaff