Khaled Hosseini

Toon alleen recensies op Leestafel van Khaled Hosseini in de categorie:
Khaled Hosseini op internet:

En uit de bergen kwam de echo En uit de bergen kwam de echo

Dit nieuwe boek van Khaled Hosseini is heel anders opgebouwd dan De vliegeraar, maar het boek heeft deels wel hetzelfde thema, ook in dit boek raken twee mensen elkaar kwijt, met alle gevolgen van dien.

In De vliegeraar draait het verhaal om twee jongens die samen opgroeien. De een, Amir, is de zoon van een gerespecteerd zakenman, de ander, Hassan, de zoon van de bediende van Amirs vader. Hassan is zeer trouw in zijn vriendschap en zal alles voor Amir doen, hij helpt hem steeds uit de brand. Maar die ene keer dat Amir wat voor Hassan had kunnen doen laat hij het afweten. Hassan vergeeft hem en dat is precies wat Amir helemáál niet kan verdragen. Hij haalt nog een akelige truc uit waardoor Hassan en Amir uit zijn leven verdwijnen. Het schuldgevoel zal Amir echter levenslang achtervolgen.
In En uit de bergen kwam de echo draait het ook om twee kinderen Abdullah en Pari, broer en zus die zeven jaar verschillen in leeftijd. Ze zijn stapelgek op elkaar, halen bijna gelijktijdig adem. Hun band is enorm hecht, waar de een gaat is de ander ook. Maar dan volgt de zwarte dag dat Pari verkocht wordt aan de rijke oude meneer en de piepjonge mevrouw Wahdati, die een zeer ongelukkig huwelijk hebben.
Abdullah is ontroostbaar en zal levenslang blijven verlangen naar zijn zus. Het blijft gedurende zijn leven een onopgevulde plek, een gat, in zijn hart.

Allerlei mensen die zijdelings of rechtstreeks met Pari en Abdullah te maken hebben of hadden vertellen het verhaal rond deze twee kinderen.
De bediende Nabi, oom van de kinderen, die de koop van Pari bewerkstelligd heeft, vertelt in een lange brief hoe hij tot deze daad kwam. De ontvanger van de brief speelt ook weer een grote rol in de zoektocht naar Pari. Want inmiddels is mevrouw Wahdati weggegaan bij haar man, Pari met zich meenemend. Oom Nabi weet waarheen ze vertrokken zijn maar weet verder geen enkel adres.
Wat volgt zijn ontmoetingen, bekentenissen, mijmeringen, herinneringen van diverse mensen van verschillende komaf. Zowel de bekende dichteres als de Afghaanse vluchteling, zowel de Amerikaanse arts die als vrijwilliger gaat werken in Afghanistan als de vrouw die de weeskinderen opvangt na bombardementen, zowel de trouwe bediende als de zoon van de rijke rücksichtslose commandant. Allen vertellen hún verhaal.

Het is alsof je kennismaakt met bewoners van bijvoorbeeld een flat. Iedereen kent elkaar, al is het alleen maar van gezicht, en de een is gastvrij en hartelijk, kent een flink aantal bewoners en gaat veel met ze om. De ander is erg op zichzelf en leidt zijn eigen leven, hij of zij  kent zijn naaste buren wel maar meer is het ook niet. De een heeft een stel kinderen en de ander woont alleen. De een is achttien de ander is tachtig.
Toch zijn al deze bewoners min of meer met elkaar verbonden en al dit soort mensen treffen we in dit boek ook aan. Zij allen leiden ons tot de uiteindelijke uitkomst van de vraag of Abdullah zijn geliefde zus ooit nog terug zal zien.

Frappant bij het lezen van de biografie van Khaled Hosseini is dat je in dit boek en ook in De vliegeraar delen uit zijn eigen leven herkent.
Khaled Hosseini, geboren in Kabul Afghanistan, vertrok als vijfjarig kind met zijn ouders naar Iran om drie jaar later weer terug te keren in Kabul.
Drie jaar later ging het gezin in Parijs wonen. Na de bloedige staatsgreep die in 1978 plaatsvond in Afghanistan, waarbij de communisten aan de macht kwamen, wilde vader Hosseini niet meer terug naar Kabul en vroeg politiek asiel aan in de Verenigde Staten. In 1980, Khaled was toen vijftien jaar oud, vestigde het gezin zich in Californië. Khaled Hosseini studeerde biologie en geneeskunde en voltooide zijn opleiding tot internist in een non-profit ziekenhuis in Californië.

Parijs, Kabul, Californië, de toestand in Afghanistan, het (vrijwillige) werk als arts, het leven in de stad en op het platteland, het harteloze regime en de hartelijke bewoners.  Khaled Hosseini is bekend met zowel de stedelijke als de landelijker gebieden, hij is in de plaatsen en landen geweest die hij ook in zijn boeken noemt en kent het allemaal goed, evenals het besef dat mensen veel gezichten kunnen hebben. Hij weet mooi gebruik van zijn internationale leven te maken in zijn werken.
Door de verschillende vertellers is dit boek is soms lastiger lezen dan De vliegeraar omdat je nu bij elk hoofdstuk eerst even moet ontdekken wie aan het woord is, maar als geheel is het opnieuw een juweeltje van een boek.

ISBN 9789023476603 | Paperback | 416 pagina's | De Bezige Bij | mei 2013
Vertaald door W. Hansen

© Dettie, 09 oktober 2013