Kees van Beijnum

Toon alleen recensies op Leestafel van Kees van Beijnum in de categorie:
Kees van Beijnum op internet:

De oesters van Nam Kee De oesters van Nam Kee

Dit boek bleef op de plank in de bieb staan... ik had er geen trek in, in oesters. Ik had vanwege de titel het idee dat het boek zich in Azië af zou spelen, dat de personages Aziatisch zouden zijn..en nu weet ik echt niet hoe ik daarbij gekomen ben. Alleen door de titel? Doet toch wat Oosters aan. Maar toen het boek zowat in mijn handen viel en ik het dan toch maar eens probeerde, bleken die vooroordelen nergens op te slaan. Het speelt gewoon in Amsterdam, in 1999, en die oesters kan je nog steeds gaan eten in het restaurant dat Nam-Kee heet.

De hoofdfiguur is een Amsterdamse jongen. Hij heet Berry, 18 jaar oud, en hij leidt een dubbelleven. Zijn moeder denkt dat hij in 6 VWO zit, eindexamen doet, slaagt en gaat studeren..terwijl hij met zijn "vrienden", die hij eigenlijk maar domme criminelen vindt, de tijd doorbrengt, en zich door hen mee laat slepen. Drugs, drank, vrouwen en diefstal.
Als Berry Thera ontmoet, die werkt als stripper in een bar, laat hij zowel zijn vrienden als zijn moeder en broer vallen. Eenmaal neemt hij Thera mee naar huis, maar dat is geen succes. Nog minder geslaagd is het bezoek van hem aan haar moeder. Maar met Thera beleeft hij een wilde tijd, seks, drugs, oplichterij..het is alleen niet blijvend. Thera lijdt aan epilepsie, en als ze in het ziekenhuis belandt is dat het breekpunt. Ze komt niet terug bij Berry. Deze kan het niet accepteren. Hij blijft haar achtervolgen, zelfs al wijst ze hem keer op keer af.
Tenslotte draait hij compleet door en doet iets zeer doms. Hij gaat op de vlucht, reist naar Frankrijk, waar hij gelukkige dagen beleefde met zijn vader. Maar hij wordt opgepakt, en vanuit de gevangenis denkt hij terug aan alles...

Tot driekwart van het boek had ik sterke associaties met "Turks Fruit". Het speelt later, maar wel in Amsterdam. Het gaat ook over de Grote Liefde, en afwijzende ouders. En het keerpunt is ook hier haar ziekte. Daarna neemt dit boek -gelukkig- een andere wending. Het zou teveel een kloon geweest zijn.. Nu ik dit gelezen heb, wil ik eigenlijk ook de film wel zien. Niet meteen, want dan valt het tegen zoals dat altijd het geval is, want ik ben bang dat het een sentimentele film geworden zal zijn, waar het boek dat toch niet is.

ISBN 9023419006 | Paperback | 320 pagina's | De Bezige Bij | 2005

© Marjo, januari 2007