Katja de Man

Toon alleen recensies op Leestafel van Katja de Man in de categorie:
Katja de Man op internet:

Wildevrouw Wildevrouw

"Tijdens het schrijven van het boek Wildevrouw, heb ik - ondanks dat het een roman is - getracht zo dicht mogelijk bij mijn ervaringen te blijven zoals ik ze heb beleefd tijdens het 12 jaar durende avontuur dat mij over de wereld heeft geleid. Ik heb me volledig ondergedompeld in de vele ontmoetingen met mensen, de verschillende culturen, religies, inzichten en filosofieën."

Het boek komt niet over als roman, meer als een, fascinerend, persoonlijk relaas van iemand die zo intens mogelijk probeert te leven. Katja is nieuwsgierig, intelligent, onderzoekend, ondernemend, staat open voor nieuwe ervaringen en voelt zich aangetrokken tot mensen die net iets anders in het leven staan dan de doorsnee mensen. Meestal zijn dat mensen die balanceren op het randje van de afgrond maar nog net aan de goede kant zitten. Deze mensen en vooral hun visie fascineren haar.

Maar ze is ook geïnteresseerd in de spirituele kant van het leven en experimenteert en ondergaat ook daarin allerlei fases en ervaringen. Soms rookt ze een zware joint, soms mediteert ze diep en voelt ze diep in haar lijf de helende kracht daarvan. In India heeft ze voor het eerst een heftige innerlijke ervaring die ze beschrijft als het licht. Niets zweverigs aan, het is een vorm van gelukkig zijn in het heden, een gevoel dat alles helemaal goed is zoals het is. Dat gevoel straalt ze ook uit wat weer zijn, liefdevolle,  reacties heeft op de mensen om haar heen. Fascinerend om te lezen.
Haar motto is: 'al wat onmogelijk lijkt moet mogelijk worden gemaakt' en daar doet ze ook alles aan om dat te verwezenlijken.

Katja's droom is actrice worden. Tijdens haar opleiding 'method acting' in Londen wordt haar ook gezegd dat ze zeer getalenteerd is en de potentie heeft uit te groeien tot de nieuwe Meryl Streep. Blakend van zelfvertrouwen trekt de eenentwintigjarige Katja daarop naar New York en trekt in bij haar grote liefde Arthur. Helaas, de relatie loopt niet zoals verwacht en Katja gaat haar eigen weg die haar naar allerlei delen van de wereld zal voeren. Actrice wordt ze ook niet. Wel maakt ze een vrij succesvol, zeer persoonlijk, eigen theaterprogramma, Katwoman, dat meegroeit met de ervaringen in haar leven. In alle delen van de wereld voert ze dit programma op en veel mensen zijn geraakt door de intensiteit en eerlijkheid.

Het reizen vormt een groot onderdeel van het boek. Opvallend is dat Katja niets van te voren vastlegt, geen onderkomen of wat dan ook, ze ziet wel wat er gebeurt, waar ze terecht komt. Haar vertrouwen in de goedheid van iedereen is bewonderenswaardig en veelal terecht. Overal waar ze komt wordt ze wel verder geholpen, ontmoet ze mensen die haar goedgezind zijn en met veel liefde opvangen of een slaapplek bieden. Ze belandt zelfs in gevaarlijke oorlogsgebieden maar dan nog, is het haar bijna naïeve vertrouwen die haar beschermt. Ze straalt dat vertrouwen uit en die wordt ook zelden beschaamd, op enkele 'vriendjes' na.

De liefde staat bij haar hoog in het vaandel. Aanvankelijk liefde in de vorm van hevige verliefdheden en intense vrijpartijen in zeer romantische settings. Later, na diverse flinke relationele decepties verandert die aanvankelijk toch wel veelal lichamelijke liefde in een alles omvattend gevoel van liefde voor alle mensen en het leven in zijn totale vorm.

Stap voor stap leert Katja zichzelf en haar medewereldbewoner met vallen en opstaan kennen. Inmiddels heeft ze een zoon, die haar leven totaal vult en woont ze in Brabant. Maar ze weet nu ook dat, ondanks haar kwetsbaarheid, niemand meer haar innerlijke kracht en haar innerlijke licht kan afpakken. Ze weet dat ze niet meer afhankelijk is en is niet meer op zoek naar de alles vervullende relatie. Ze is Katwoman die ook alleen zichzelf goed kan redden, die inmiddels geleerd heeft trouw te zijn aan zichzelf en geen concessies meer te doen als dingen tegen haar gevoel in gaan, maar ze vooral de (wilde) vrouw die de hele wereld met al zijn bewoners liefheeft.

Het boek is geen literair hoogstandje, hoewel het verhaal wel goed, boeiend en in duidelijke taal geschreven is. Er staan geen prachtige zinnen in, wel enkele gedichten in het Engels, die weergeven wat Katja bezighoudt en -hield. Het ene gedicht is sterker dan de ander, maar ze zijn allemaal wel pakkend.
Ik ben ook bang dat niet iedereen dit boek zal waarderen of kan zien wat Katja voelt en beschrijft. Niet omdat Katja zelf niet duidelijk is maar wel omdat het soms materie behelst waar niet iedereen voor open staat, waar niet iedereen in kan afdalen omdat ze er nog niet aan toe zijn of gewoon omdat het niet bij hun past.

Persoonlijk vind ik het een heerlijk boek, ik houd van boeken van en over strijdbare, intelligente vrouwen die het leven en hun innerlijk durven te laten zien en vechten voor zichzelf en voor de mensen in het algemeen, op een positieve manier. Ik houd van boeken waarin mensen verder kijken dan de afgebakende grenzen, van boeken waarin mensen gaan voor het leven. Het geeft mij energie en strijdlust en moed. Dit soort boeken koester ik en herlees ze op moeilijke momenten.
Dus ja, een aanrader voor de liefhebber.

ISBN 9789082272406 | Paperback | 231 pagina's | wildevrouw.nl | november 2014

© Dettie, 28 januari 2015