Joyce Maynard

Toon alleen recensies op Leestafel van Joyce Maynard in de categorie:
Joyce Maynard op internet:

Dochters van het land

Dit boek geeft een beeld van het leven in de jaren zestig in de Verenigde Staten. Het speelt op het platteland, New Hampshire. Wie liever leest over het jachtige stadsleven moet dit boek maar wegleggen, want hier heerst de sfeer van het boerenleven, over het overeind blijven tegen de ontwikkelingen van de tijd in.

Het boek begint met de orkaan Bonnie, in wiens noodweer Edwin Plank, de vader van een van de meisjes op pad moet om een boom van de weg te halen. Negen maanden na die avond wordt er in het gezin Plank een dochter geboren, de vijfde dochter op rij. Helaas voor Edwin die boer is en graag zou zien dat zijn bedrijf overgenomen werd door een zoon. Deze jongste dochter, Ruth, is anders dan haar zussen. Zij is geen meisjesachtig meisje, het liefste is ze buiten bij haar vader, of zit ze te tekenen.

Moeder Connie is bevallen in het ziekenhuis en heeft daar een andere vrouw leren kennen, Val, die op dezelfde dag van eveneens een dochter is bevallen. Connie staat erop om de geboortezus van Ruth ieder jaar te bezoeken, rond de datum van hun verjaardag.  Zo leert Ruth Ray, de broer van haar geboortezus Dana kennen. Al vanaf de eerste ontmoeting is er een klik tussen deze twee kinderen, en later zullen ze dan ook een relatie hebben. Helaas niet probleemloos. Het begint er al mee dat Ray een deserteur is, hij wil niet naar Vietnam, maar vlucht naar Canada.
Om en om lezen we ook over het leven van Dana, die in een heel ander soort gezin opgroeit. Ook zij is een buitenbeentje, dol op het buitenleven.

Ten tijde van haar geboorte en een aantal jaren erna woonden ze in de buurt van de familie Plank, maar daarna verhuisden ze van de ene plek naar de andere, steeds omdat vader George weer iets in de planning had, of omdat er juist weer iets fout gegaan was met zijn plannen. Moeder Val is kunstenares, zij schildert, en bemoeit zich nauwelijks met haar kinderen.

Deze twee totaal andere vrouwen zoeken hun eigen weg, in de roerige jaren zestig, Woodstock, Vietnam, seks en drugs, de modernisering van agrarische bedrijven en de opkomst van supermarkten.
De sfeer wordt steeds broeieriger, naarmate de tijd verstrijkt, tot de onvermijdelijke climax aan het eind. Natuurlijk voel je als lezer dat er iets is met deze meisjes, maar je weet niet wat er precies aan de hand is. Behalve dat het boek een tijdsbeeld geeft en een romantisch verhaal vertelt, is er ook die spanning aanwezig, waardoor het verhaal niet zomaar aan je voorbij gaat.

De dochters van het land zijn de aardbeien waar boer Edwin zijn leven aan gewijd heeft, maar natuurlijk zijn het ook Dana en Ruth. Twee vrouwen, zo anders, maar ze hebben gemeen dat ze zich niet echt thuis voelen in de omgeving waar ze opgroeien, en ze willen dan ook niet meegaan met de flow, accepteren dat het leven zich aanbiedt zoals het al generaties lang gebeurt. Zij stippelen hun eigen leven uit, maken hun eigen keuzes, wat natuurlijk met vallen en opstaan gaat.
Een mooi boek over hoe het kan gaan in een mensenleven.

ISBN 9789044960686 | Paperback | 320 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | februari 2011
Vertaald door Anke van Doeschate