Jonathan Crown

Toon alleen recensies op Leestafel van Jonathan Crown in de categorie:
Jonathan Crown op internet:

Sirius Sirius
of de memoires van een onverschrokken foxterriër

In 1938 ontsnapt de pasgeboren foxterriër pup Levi ternauwernood aan de dood nadat zijn fokker de spot dreef met het derde rijk. Alle honden in het nest worden door de Gestapo doodgeschoten maar Levi wordt over het hoofd gezien. Waarschijnlijk zag men het kleine hondje voor een kussentje aan. Levi krijgt een liefdevol thuis bij professor Liliencron die samen met zijn gezin in een stadspaleis in Berlijn woont. Omdat Hitler de Joden steeds meer regels en beperkingen oplegt en het dragen van een Joodse naam niet langer veilig is, moet ook Levi eraan geloven. Hij zal voortaan als Sirius – genoemd naar de helderste ster van het sterrenbeeld Grote Hond - door het leven gaan. Sirius is maar een klein hondje maar zijn nieuwe naam maakt dat hij zich groots voelt.

De Joodse familie Liliencron heeft altijd een welvarend leven in Berlijn geleid maar na de Kristallnacht vlucht de familie halsoverkop naar Amerika. Het stadspaleis wordt ingeruild voor een bescheiden woonruimte in Hollywood en professor Liliencron werkt voortaan als chauffeur voor een filmstudio. In Europa is het oorlog maar in Amerika viert de filmindustrie hoogtij. En dan neemt de schrandere Sirius het heft in eigen poot. Het slimme diertje wordt door een grote filmproducent ontdekt en groeit uit tot een ware Hollywoodster. De professor wordt aangesteld als de persoonlijke chauffeur van zijn eigen hond.

Sirius is de lieveling van Hollywood en schittert in talrijke films. De foxterriër kan mensen uitstekend verstaan en weet precies wat er van hem verwacht wordt. Heel Hollywood draagt het slimme hondje op handen. De lange draaidagen worden Sirius echter teveel en hij raakt overwerkt. De familie Liliencron houdt zielsveel van Sirius en het overspannen beestje wordt liefdevol vertroeteld. Sirius trekt zich tijdelijk terug uit de filmwereld en na verloop van tijd sluit hij zich aan bij een beroemd circus. De act met de leeuw vindt Sirius toch wel eng. Ook mag Sirius een goochelaar assisteren. Een truc met een tijdmachine gaat mis en Sirius raakt vermist. Niemand weet dat hij per abuis op een schip terecht is gekomen. Aan het einde van de ongewenste reis wordt Sirius op straat gedumpt. De omgeving komt hem bekend voor. Hij is weer terug in Berlijn waar de Tweede Wereldoorlog in volle hevigheid is uitgebarsten.

Door een speling van het lot wordt Sirius het nieuwe troeteldier van niemand minder dan Adolf Hitler zelf. Niemand weet dat Sirius in werkelijkheid een Joodse hond is. Niemand weet dat hij de liefde van Adolf Hitler niet beantwoordt. Sirius krijgt de kans een aandeel in de strijd tegen de nazi’s te leveren. Kan een hond werkelijk verschil maken in een oorlog die zoveel onschuldige mensen het leven kost?

Ik heb nog nooit een boek over de Tweede Wereldoorlog gelezen waarin het verhaal verteld wordt door een hond. Het boek is nog grappig ook. Kan een boek over de oorlog eigenlijk wel gepaard gaan met humor? In het geval van het boek Sirius kan ik hier volmondig “ja” op antwoorden. Sirius is een verhaal vol zwarte humor. Het verhaal drijft de spot met alles en iedereen maar illustreert ook op indrukwekkende wijze de gruwelijkheden van de oorlog en de waarde van een hechte familieband. Zo staat de dood van het nestjes puppy’s symbool voor de zinloze dood van iedereen die bij de nazi’s in een verkeerd daglicht kwam te staan. Juist door het verhaal her en der met rake, schrijnende opmerkingen te doorbreken, komt het verhaal in volle hevigheid bij de lezer binnen.

Sirius is misschien wel het ongewoonste boek dat ik het afgelopen jaar heb gelezen. Ongewoon en enorm vermakelijk. De korte, eenvoudige zinnen passen uitstekend bij het verhaal. Laat deze vertelling na het lezen even rustig op je inwerken, het verhaal gaat dieper dan in eerste instantie lijkt. Het geeft nieuwe inzichten. Sirius is  een indrukwekkende tragikomedie met in de hoofdrol een onverschrokken hondje dat mijn hart gestolen heeft.

ISBN 9789048822034 | Paperback | 253 pagina's | Uitgeverij Mistral | november 2014
Vertaald door Erika Venis

© Annemarie, 14 december 2014