John Irving

Toon alleen recensies op Leestafel van John Irving in de categorie:
John Irving op internet:

Tot ik jou vind Tot ik jou vind

Jack Burns reist in zijn vroege jeugd met zijn moeder Europa af - op zoek naar zijn vader. Volgens zijn moeder is die er namelijk vandoor gegaan nadat hij zijn zoon heeft verwekt en zij wil hem op zijn verantwoordelijkheden wijzen. Later komt Jack erachter dat de feiten toch ietsjes anders liggen.

Een dunne verhaallijn, zo op het eerste oog, maar niet voor Irving. Er trekt een bonte stoet personages voorbij, en er gebeurt van alles met Jack. Hij wordt misbruikt door mevrouw Machado, een dame met wie hij in aanraking komt op de worstelschool. Hij sluit een levenslange vriendschap met Emma, een meisje dat een paar klassen hoger zit op de meisjesschool waar Jack door zijn moeder wordt heengestuurd (St. Hilda). Deze school en de mensen die daaraan verbonden zijn, spelen een belangrijke rol door het hele boek. Emma is de dochter van Leslie, die een relatie krijgt met Alice, de moeder van Jack. Alice is een beroemde tatoeëerder en blijft dat ook haar hele leven. Tatoeages vormen een ander belangrijk motief in het boek: William, de vader van Jack, is 'volhuids' getatoeëerd en dat is een in die wereld bekende obsessie.
Een ander belangrijk personage is juffrouw Wurtz. Zij heeft nogal zwakke zenuwen en barst bij het minste geringste in huilen uit voor de klas. De Grijze Schim, een wijze onderwijzeres aan wie Jack veel steun heeft tijdens zijn leven, moet haar dan komen redden. Jack wordt een beroemde filmacteur en zo passeren ook nog de oscaruitreikingen en de hysterische uitbarstingen van fans.

Kortom, een echt Irving-verhaal. Bij veel schrijvers zou het bizarre karakter van vrijwel alle personages al snel ongeloofwaardig worden, zo niet bij Irving. De lezer wordt het verhaal ingetrokken en gelooft de schrijver op zijn woord. Zij komt in aanraking met werelden waar zij niets van af wist. In dit boek de tatoeage-wereld, zoals in vorige de travestieten in India of de hoerenwereld in Amsterdam. Dat alles maakt het lezen van een Irving een echt uitstapje. Schrijft Irving literatuur? Als je literatuur bedrijven opvat als het universeel maken van bijzondere gebeurtenissen niet. Irving is een verteller en zijn verhalen werpen geen vragen op over de zin van het bestaan, het wezen van de liefde of over noem maar op. Maar kunst is het schrijven van pakkende verhalen wel.

ISBN 9023417305 | Paperback | 831 pagina's | De Bezige Bij | 2005

© PetraO, maart 2006