Joanna Rees

Toon alleen recensies op Leestafel van Joanna Rees in de categorie:
Joanna Rees op internet:

Een speling van het lot Een speling van het lot

Oost-Duitsland, 1971: Tijdens het duister van de nacht vindt een bijzondere overdracht plaats. Een illegale overdracht ook want de handelswaar bestaat uit twee kindjes. Zusjes. Een van de twee meisjes gaat naar Amerika, de ander eindigt in een weeshuis in Oost-Duitsland.

Het meisje dat naar Amerika is gegaan, gaat als Thea Maddox door het leven. Haar ouders zijn steenrijk en ze woont op een uitgestrekt landgoed. Thea weet niet dat haar opvoeders niet haar echte ouders zijn en geniet met volle teugen van haar bevoorrechte leven. Haar beste vriend is Michael, de zoon van de huishoudster. Thea is dol op hem.

Aan het onbezorgde leven van Thea komt abrupt een eind wanneer haar moeder Alyssa sterft. Thea is dan acht jaar. Haar vader Griffin ziet ze nauwelijks meer en wanneer hij haar enkele jaren later meetroont naar zijn nieuwe vakantiehuis, ontmoet Thea de reden van zijn frequente afwezigheid. De dame in kwestie heet Storm. Griffin trouwt met haar en verkoopt Little Elms, het landgoed waar Thea zo gelukkig was. Met de verkoop van het landgoed verdwijnt ook het personeel uit haar leven. En Michael. Voor Thea voelt het alsof ze haar familie kwijt is geraakt. De oppervlakkige, geldbeluste Storm ontpopt zich als een boze stiefmoeder en stuurt Thea naar een kostschool. Tot overmaat van ramp heeft Griffin de zoon van Storm geadopteerd. Deze nieuwe “broer”, Brett, zal Thea nog heel wat nachtmerries gaan bezorgen.

De oudste van de twee zusjes, Romy, heeft het zwaar in het weeshuis. Liefde en genegenheid zijn ver te zoeken en kinderarbeid is doodnormaal. Het lijkt wel alsof niemand zich het lot van de weeskinderen aantrekt. Romy is een meisje met pit en dat brengt haar keer op keer in de problemen. Romy is bovendien erg knap om te zien. Gelukkig weet ze nog niet wat de weeshuisdirecteur met haar van plan is. Wat Romy wel weet is dat ze moet ontsnappen uit het weeshuis. Ze zit vol vechtlust en bereidt de nachtelijke ontsnapping goed voor. Maar de bewuste nacht gaat het helemaal mis. Romy ontsnapt maar de prijs die ze hiervoor moet betalen is torenhoog.

Beide zussen hebben het gevoel nergens bij te horen. Ze missen een warm nest. Familie. Thea weet dat haar vader van haar houdt maar hij wordt verzwolgen door de aanwezigheid van Storm. Romy weet niet wie haar ouders zijn en waarom ze in het weeshuis is beland. Zij kent geen ouderliefde. De geschiedenis van de twee zussen is schrijnend maar ik leefde niet erg met hen mee. Niet omdat ik ongevoelig ben maar omdat het verhaal volstrekt ongeloofwaardig is. Het doet me een beetje denken aan de boeken van Jackie Collins. Het verhaal is smeuïg en staat bol van de intriges, seks, mooie vrouwen, gemene mannen, helden en schandalige familiegeheimen. Alles draait om geld, schoonheid en macht.

Een speling van het lot is geen serieuze kost maar leest wel heerlijk weg! Er gebeuren ook nare dingen in het boek maar omdat het verhaal zo “over the top” is, zijn ze niet erg aangrijpend. Gewoon lekker lezen dus. Geniet van de bijzondere ontwikkelingen en pink aan het einde toch nog een piepklein traantje weg.

ISBN 9789400502208 | Paperback | 480 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | juli 2013
Vertaald door Erica Feberwee

© Annemarie, 14 juli 2013