Jess Walter

Toon alleen recensies op Leestafel van Jess Walter in de categorie:
Jess Walter op internet:

Smoor-Slipstream Smoor-Slipstream

In de serie Nova Novella verscheen een boekje van Jess Walter, met twee verhalen. Jess Walter is de schrijver van  Schitterende Ruïnes, een flink wat lijviger roman dan deze twee novelles.

Smoor is het verhaal van een man die bezeten raakt door een vrouw, ‘smoor’verliefd is hij. De vrouw in kwestie is een Vlaamse, die de taal niet goed machtig blijkt te zijn. Van de communicatiestoornis die daar het gevolg van is, is onze hoofdpersoon zich helaas niet bewust.  Hij dweept met James Joyce en citeert deze schrijver te pas, maar in de ogen van de jonge vrouw vooral te onpas. Zij begrijpt hem niet, kent ook Joyce niet. Terwijl hij denkt een nieuwe liefde gevonden te hebben, vindt zij hem een engerd, hetgeen tot uiting komt als zij hem op laat pakken op beschuldiging van stalking. Helaas is zijn passie niet voorbij als hij huisarrest krijgt en hij met een enkelband om zijn straftijd in eenzaamheid uitzit. Hij zint op mogelijkheden om zijn geliefde toch te zien.

In Slipstream is de hoofdpersoon een jonge vrouw bij wie een kwaadaardige tumor wordt gevonden. De behandeling sloopt haar, het leven dat ze voordien voor zich zag is voorgoed onmogelijk geworden. Ze woont weer thuis, hetgeen ze ervaart als een stap terug richting haar kindertijd. Deze situatie kan ze niet aan, en ze neemt contact op met een vroegere minnaar. Een losbol, zeggen haar ouders. Hij is getrouwd en heeft een kind, dat ook nog. Maar zijn ongecompliceerde manier van leven heeft zij nu hard nodig. Hij is recht door zee, spaart haar niet en is zodoende de enige die er voor haar is op het moment dat ze het nodig heeft.
Een ‘slipstream’ is volgens Wikipedia het gebied waar lagere weerstand heerst door de snelheid van een voorganger. De vrouw gaat letterlijk in de slipstream hangen van haar vriend, als haar auto zonder benzine komt te zitten. Maar de figuurlijke betekenis is natuurlijk de juiste.

Het thema van deze twee verhalen is dezelfde: twee mensen, die de grip op hun leven verliezen. De wanhoop slaat toe, ze zien het niet meer zitten. Zullen ze genoeg kracht hebben om uit deze situatie te komen of leggen ze het bijltje er bij neer, dat is de vraag.
Jess Walter weet de lezer te verrassen, in twee mooie verhalen in een compacte stijl.

ISBN 9789460682971 | Paperback | 90 pagina's | Uitgeverij Marmer | februari 2016
Vertaald uit het Engels door Paul Bruijn