Jeremy Chambers

Toon alleen recensies op Leestafel van Jeremy Chambers in de categorie:
Jeremy Chambers op internet:

De oogst en het gisten De oogst en het gisten

Smithy is al een oude man. Een harde werker en ondanks zijn leeftijd werkt hij in een wijngaard. Het is flink ploeteren onder een brandende Australische zon maar de taaie Smithy is gehard door zijn jarenlange werk als schaapsscheerder. Het werken als seizoenarbeider heeft echter zijn tol geëist. Het is met zijn ingewanden niet best gesteld. Hoe dat zo gekomen is? Smithy heeft te veel gedronken. Jaren- en jarenlang te veel gedronken. Seizoenarbeiders zitten een groot deel van het jaar bij huis en Smithy sleet deze periodes in de kroeg. Dag in dag uit. En nu is van binnen alles kapot. Van de dokter mag hij geen druppel alcohol meer drinken en ook eten kan de oude Smithy maar nauwelijks verdragen. Bij het idee alleen al krimpt zijn binnenste ineen.

Nu hij zijn einde voelt naderen wordt Smithy regelmatig overvallen door allerlei overpeinzingen. Steeds vaker betrapt hij zichzelf in gedachten verzonken. Hij denkt aan zijn huwelijk met Florrie, hun zoon Spit en zijn eigen jeugd. Ook denkt hij steeds vaker aan het moment dat hij dacht dat hij de dood in levende lijve zag. In werkelijkheid trof hij een jonge vrouw onder het bloed. Charlotte. Mishandeld door haar man die na dat afschuwelijke incident de bak indraaide.

Wanneer de man van Charlotte uit de gevangenis komt verlaat Charlotte haar huis en klopt aan bij Smithy. Hij neemt haar op in zijn huis want Smithy neemt de dingen zoals ze zijn. Hij denkt er niet teveel over na. Bovendien is alles een beetje wazig de laatste tijd. Of het zo verstandig is, is maar de vraag want Charlotte is niet bepaald populair in het dorp en haar man is ronduit gevaarlijk.

Dit bijzondere boek dat zich afspeelt in Australië heeft een geheel eigen stijl. Smithy is een eenvoudige man en de schrijfstijl is aan hem aangepast. Het verhaal is vanuit Smithy geschreven waarbij gekozen is voor een simpel taalgebruik. Maar vergis je niet: Ondanks de ongekunstelde stijl is het verhaal heel diepgaand en veelzeggend. Simpel maar allesbehalve simpel. Een paradox. Smithy doet geen vlieg kwaad, iedereen mag hem, al bakt hij er niet veel van als opa en als vader. En als echtgenoot blonk hij ook al niet uit, hij zat immers altijd in de kroeg. Zijn leven was karig, zijn jeugd bracht hij door in een armoedig weeshuis onder erbarmelijke omstandigheden. Maar Smithy is niet het type voor zelfmedelijden, hij neemt het leven zoals het is. Dat heeft hij altijd gedaan. Al heeft hij er niet altijd het beste van gemaakt beseft hij zich nu.

Charlotte is een heel ander verhaal. Ze is een verwende en egocentrische vrouw die schaamteloos gebruik maakt van de goeiige Smithy. De lange monoloog die ze voert in het verhaal, ze kan eindeloos over zichzelf praten, ging me op een gegeven moment een beetje vervelen. Ik was haar al snel zat. Gelukkig keerde het verhaal daarna weer terug naar “good old” Smithy. Ach, die Smithy, ik ging van hem houden.

Het is een klein en puur verhaal dat ondanks al zijn eenvoud een diepe indruk maakt.

ISBN 9789059363298 | Paperback | 304 pagina's | Uitgeverij Cossee | oktober 2011
Vertaald door Kitty Pouwels