Jasper Fforde

Toon alleen recensies op Leestafel van Jasper Fforde in de categorie:
Jasper Fforde op internet:

De zaak Jane Eyre De zaak Jane Eyre

Het is 1985, Engeland is al 130 jaar in oorlog met Rusland over de Krim, en Wales is een zelfstandige staat. Er zijn auto's, maar geen vliegtuigen. In plaats daarvan zijn er een soort Zeppelins, waarmee je door de lucht kunt reizen. Klonen is normaal.
Literatuur is erg belangrijk: er is zelfs een speciale politie-afdeling: de Literatuurpolitie, die vervalsingen opspoort, en manuscripten beschermt tegen diefstal en ontvoering.

Thursday Next is zo'n literatuurdetective. Als er een manuscript van Charles Dickens gestolen wordt, wordt zij erbij geroepen. Ze schijnt de enige te zijn die de dader kan identificeren, hij was haar docent Engels. Een confrontatie met deze man Hades, loopt verkeerd af: ze overleeft de vechtpartij als enige, en Hades ontsnapt. Thursday gaat terug naar haar geboortedorp Swindon, waar haar ex-verloofde woont. Er zijn geschillen tussen hen waardoor ze niet tot elkaar komen hoewel ze nog van elkaar houden.

Ook wonen in Swindon Thrusday's oom Mycroft en tante Polly. Mycroft is uitvinder, hij heeft bijvoorbeeld vertalend carbonpapier gemaakt. En een Proza-poort, waarmee je in een boek kan stappen. Deze laatste uitvinding is gewild: door Hades, maar ook door de machtige Goliath, een rijke onderneming, die zijn kans schoon ziet veel geld te verdienen aan de Krimoorlog. (Hoe is te ingewikkeld om hier uit te leggen) Hades steelt het oorspronkelijke manuscript van "Jane Eyre" en ontvoert Mycroft en Polly. Thursday gaat er achter aan. Als Hades Jane Eyre ontvoert uit het boek van Bronte, blijken ineens alle kopieën van "Jane Eyre" herschreven te worden!Achtervolgd door Thursday stapt Hades in "Jane Eyre", en een spannend avontuur volgt op Thornfield. Met de hulp van Mr Rochester en Mrs Fairfax moet Hades tegengehouden worden.

Dit boek is een mix van science-fiction, romantisch verhaal en detective. Het is komisch, spannend, en boeiend. Stel je eens voor dat je in een boek kunt stappen en daar de hoofdpersoon die je altijd bewonderde kunt ontmoeten! Of, zoals Hades doet: het verhaal kunt veranderen! De implicaties van zo'n uitvinding zijn wonderbaarlijk, onvoorstelbaar en grappig.. Behalve Dickens en Bronte komt ook Shakespeare ter sprake: heeft hijzelf zijn stukken geschreven of was het een acteur? Of nog iemand anders?
Deze verhaallijn heeft een wonderlijk slot.
Het hele boek is wonderlijk eigenlijk.

ISBN 9058470881 | Paperback | 320 pagina's | BZZTôH | maart 2003