Janneke Holwarda

Toon alleen recensies op Leestafel van Janneke Holwarda in de categorie:
Janneke Holwarda op internet:

Het behouden kind Het behouden kind

'Thomas was laat. Het was woensdag, dan zou hij tussen kwart over drie en half vier thuis moeten zijn. Het was kwart voor vier. Eerst maar eens kijken of er deze week misschien een roosterwijziging was.'

Dit lezen we aan het begin van hoofdstuk 5 van deze roman van Holwarda. Het is duidelijk dat de puberzoon van Lena - de hoofdpersoon van het verhaal - te laat thuis komt. Niet veel aan de hand dus maar verderop staat:

'Waar was haar agenda? De laatste tijd liep ze steeds vaker te zoeken, soms wist ze niet eens meer waarnaar. Ze zocht om te vinden wat ze verborgen had, om het daarna weer te verbergen en opnieuw te zoeken. Net een kinderspelletje: zakdoekje leggen, niemand zeggen, kukeleku zo kraait de haan. Ik moet zorgvuldiger zijn, een lijst maken van waar ik spullen neerleg, waar ik ze bewaar en waar ik ze verstop.'

Het is duidelijk, dit zijn de gedachten van een vrouw, die de controle kwijt is:

'Ze voelde in haar tas, doorzocht de lades van het buffet, de lades van de tafel, doorzocht haar tas opnieuw, liep naar boven, trok op zolder alle lades van haar bureau open, en overal stuitten haar vingers op kruimels, stofjes, propjes, draadjes, paperclipjes ondefinieerbare kleverige zooi. Zooi waarvan ze iedere keer vond dat ze het een keer moest uitzoeken en opruimen, maar die waarschijnlijk tot in de eeuwigheid zou blijven liggen.'

En de lezer wordt op een wel zeer vernuftige manier meegezogen in de wereld van deze Lena, die een paar verrassingen in petto blijkt te hebben. Haar zoon Thomas Behrends, heeft de naam gekregen van zijn vader Tom, een figuur, de zeiler genoemd, die op de achtergrond blijft. Hoe was de verhouding met deze man? Hij is weg gegaan. Waarom? Kon Lena de opvoeding van haar zoon wel aan in de labiele hoedanigheid waarin ze zich bevindt?
Vragen, die Holwarda behendig oproept, maar niet beantwoordt. Ze laat de lezer met raadsels zitten en spaart de intriges uit. En dat werkt wonderwel. Een uiterst interessant probleem dat wordt opgeworpen is of deze Thomas, wel de zoon is van Tom. Hijzelf heeft zijn twijfels en Lena staat op het punt hem te gaan vertellen dat ze op het minst niet weet of hij het kind is van Tom, maar dat het waarschijnlijker is, dat hij dat helemaal niet is. Precies op dat moment verdwijnt Thomas. Lena belt de school maar krijgt weinig respons.

Daar doorheen speelt nog een kwestie uit Lena's eigen jeugd. De moeder van Lena is dominant en haalt haar vader over om maar eens zijn rijbewijs te gaan halen. Hij wil dat helemaal niet, vindt dat vakanties in eigen land goed genoeg zijn. Hij is overbezorgd over alles en nog wat. Uiteindelijk haalt hij zijn rijbewijs en het gezin gaat- voor het eerst- op vakantie naar Duitsland. Lenaatje wordt met broertje Timmie op de achterbank gezet:

'Haar vader had haar en Timmie op de achterbank tussen twee weekendtassen geklemd. "Ze moeten stevig zitten.""Ze moeten ruimte hebben om te spelen." Haar moeder haalde de weekendtassen eruit en zette die achter in de kofferbak. "Lena kan hem vasthouden als we door de bocht gaan."

Prachtig zoals Holwarda de tegenstelling tussen de verkrampte, bezorgde vader en rekkelijke moeder aangeeft via deze situatie. Dat loopt dus verkeerd af. Hoe dat in elkaar zit moet de lezer zelf maar lezen.

We zijn weer terug bij de volwassen Lena die de politie inschakelt om haar zoon op te sporen. De politie reageert afhoudend maar de agenten denken waarschijnlijk dat Lena het zich allemaal verbeeldt. Ze maakt een steeds meer labiele indruk. En in die radeloosheid wordt de lezer meegezogen! razend knap. Uiteindelijk komt er een echtpaar bij haar thuis, maar ook daarover zal ik niet verder uitweiden.
Wat een mooi boek!

Janneke Holwarda debuteerde in 2010 met Zeesteen, dat werd genomineerd voor de Academica Literatuurprijs. Dit is haar vierde roman.

ISBN 9789028426894 | Paperback | 159 pagina's | Wereldbibliotheek | februari 2017