Jack Cheng

Toon alleen recensies op Leestafel van Jack Cheng in de categorie:
Jack Cheng op internet:

Ik zie je in de kosmos Ik zie je in de kosmos

Alex Petroski uit Colorado heeft zijn volwassen vrienden van het raketforum niet verteld dat hij pas elf jaar oud is. Hij kan immers makkelijk voor een dertienjarige doorgaan. Het groepje raketliefhebbers zal elkaar op een raketfestival, in een woestijn in New Mexico, ontmoeten. Alex verheugt zich er enorm op. Op het festival zal hij een zelfgebouwde raket met daarin een goudkleurige iPod lanceren. Dit idee heeft hij afgekeken van zijn grote held, astronoom Carl Sagan. In de jaren zeventig zond die een gouden plaat met allerlei aardse geluiden de ruimte in. Op een iPod past veel meer informatie dan op een ouderwetse plaat en Alex is dan ook van plan de aliens die zijn iPod uit de ruimte zullen plukken van zo veel mogelijk informatie te voorzien.

Alex heeft zich goed op zijn uitje voorbereid. Het is een behoorlijk lange reis maar gelukkig gaat hij niet alleen. Zijn pup Carl Sagan, vernoemd naar de astronoom, gaat met hem mee. Zijn moeder vindt het allemaal prima. Tenminste: dat vermoedt Alex. Ze heeft een van haar “stille dagen”. Op die dagen, en het zijn er de laatste tijd steeds meer, ligt ze op bed en is ze niet aanspreekbaar. Alex’ vader is acht jaar geleden overleden. Alex heeft nog een oudere broer maar de vierentwintigjarige Ronnie woont in Los Angeles en is altijd druk. Ach, Alex redt zich prima. Met zijn moeder komt het ook goed want Alex heeft zich uitgesloofd in de keuken en flink wat bakjes met eten in de koelkast voor haar klaargezet.

In de trein sluit Alex vriendschap met Zed, die eruitziet als een Oosterse vechtmeester. Praten met Zed is nogal een uitdaging omdat Zed een gelofte van zwijgen heeft afgelegd. Hij communiceert via een krijtbordje. Tot Alex’ schrik wordt iemand in de trein onwel waardoor de reis een urenlange vertraging oploopt. Zullen zijn forumvrienden nog wel op hem wachten? Wanneer hij Zed vertelt dat hij mieren in zijn broek van spanning heeft, stelt Zed hem gerust. Ook hij gaat naar het raketfestival! Zijn huisgenoot Steve, die lid van het forum is, zal sowieso op hem blijven wachten. Alex mag meerijden. Eenmaal op het festivalterrein kijkt Alex zijn ogen uit. Hij kan zijn ongeduld nauwelijks bedwingen.

En dan is het eindelijk zover. Op het allerlaatste moment plaatst Alex de iPod in de raket en dan kan het aftellen beginnen. Nog even en dan zal zijn raket de ruimte ingaan. Wat zullen de aliens van zijn opnames vinden? Helaas gaat het helemaal mis. De raketlancering mislukt en Alex huilt tranen met tuiten. Even is hij ontroostbaar maar dan trekt een bijzonder e-mailbericht van een stamboomsite zijn aandacht. Er is nieuwe informatie over zijn overleden vader gevonden. Alex beseft al snel dat het niet om zijn vader kan gaan. Volgens het bericht zou hij namelijk in Las Vegas wonen. De vrouw met wie hij getrouwd is, is niet Alex’ moeder. Het is alleen wel opmerkelijk dat de onbekende man niet alleen dezelfde voor- en achternaam als zijn vader heeft maar ook op exact dezelfde dag geboren is. Het toeval wil dat Zed en Steve na het raketfestival door zullen reizen naar Las Vegas. Eigenlijk moet Alex zo snel mogelijk terug naar huis maar het onbekende lonkt. Zal hij met het tweetal meegaan om de man die zijn vader niet kan zijn op te sporen?

Dit hartverwarmende verhaal wordt op een bijzondere manier door Alex verteld. Het hele boek bestaat uit de uitgeschreven geluidsopnames die Alex voor de aliens heeft gemaakt. Ook na de mislukte lancering blijft hij daarmee doorgaan. Ik zie je in de kosmos is een verhaal over bijzondere vriendschappen maar ook over eenzaamheid en verwaarlozing. Zorg Alex’ moeder eigenlijk wel goed voor hem? Hoewel Alex dol op zijn moeder en broer is, zijn ze niet erg in zijn leven aanwezig. Zal zijn wonderbaarlijke reis daar verandering in brengen?

Ik zie je in de kosmos is de eerste roman van de reislustige Jack Cheng. Het wordt in Nederland als roman voor volwassenen uitgegeven maar het is ook geschikt voor een jonger publiek. Op zijn website schrijft de auteur zelfs dat het zijn eerste roman voor jonge lezers is. Ik zie je in de kosmos is dus een verhaal voor jong en oud. Het is de auteur gelukt om een pittig onderwerp in een liefdevol verhaal vol ontroerende en grappige momenten te verpakken. Een heerlijk verhaal met een lach en een traan!

ISBN 9789045212128 | Paperback | 272 pagina's | Karakter Uitgevers | maart 2017

© Annemarie, 09 april 2017