Ismael Kadare

Toon alleen recensies op Leestafel van Ismael Kadare in de categorie:
Ismael Kadare op internet:

Een breuk in april Een breuk in april

Er zijn boeken die blijkbaar geen moeite hebben om een lezer te veroveren. Tenminste met dit boek weet Kadare me moeiteloos in zijn verhaal mee te krijgen.
We maken kennis met een zekere Georg, een bewoner van een onherbergzaam gebied in een bergketen van Albanië. Deze Georg is op een missie. Hij moet zijn buurman overhoop schieten. Nou ja, moet niet, maar als hij het niet doet komt hij in de problemen. Het adertje onder het gras is echter, dat als hij het wel waagt, hij net zoveel problemen tegen het lijf kan lopen. Het gaat hier namelijk om bloedwraak. Een oud gebruik dat van generaties op generaties wordt doorgegeven. Een zeer bizar ritueel voor de buitenwereld, maar een heilige traditie bij de bergvolken.
Nadat de moord heeft plaats gevonden, moet zo snel mogelijk door de familie van de dode een bessa, een verklaring van onschendbaarheid worden uitgesproken, want anders zou deze familie weleens meteen wraak kunnen nemen voor de moord op onfortuinlijke familielid. Met het uitspreken van de bessa, krijgt de dader een soortement van 24 uurse uitstel van executie. Daarvoor moet hij zelfs het diner van de dode met zijn achtergebleven familie bijwonen. Dan komt het moment waarop ouderen van het dorp zich naar de familie van de dode begeven, om de grote bessa, die van dertig dagen, aan te vragen. Om de trots van de familie hoog te houden, moet Georg zijn vader gehoorzamen en de bloedbelasting bij de kulla (een torenvormig huis) gaan betalen.

Als Kadare het hier bij gelaten had, was het een mooi en spannend verhaal geworden, maar zonder kans op grootste Europese literatuur.
Als Georg zijn lange voettocht naar deze kulla, waar alle daders die bloedbelasting schuldig zijn bijeenkomen, maakt, vindt er tegelijkertijd een andere reis plaats. Bessian, een journalist en zijn kersverse bruid Diana zijn op weg naar dit onherbergzaam gebied. Bessian, is al enigszins bekend met de tradities en rituelen van dit volk. Hij wil nu zijn vrouw hier ook deelgenoot van maken. Intelligente mensen op zoek naar primitieve gevoelens? Hier wordt Kadare groots. Na het moment van de vluchtige ontmoeting van de jonge vrouw achter het raam in de koets en Georg, realiseer je je als lezer dat Kadare op subtiele wijze twee werelden bij elkaar brengt: de wereld van de moderne tijd en de wereld waar de tijd heeft stilgestaan. Maar Kadare gaat verder, hij wil weten wat er gebeurt als die twee werelden elkaar ontmoeten en wat voor gevolgen dit voor beide werelden heeft. Zonder de afloop van het verhaal te verraden blijken de oude tradities nog steeds over een magnetische verborgen kracht te beschikken.

ISBN 9789055152384 | Paperback | 191 pagina's | Uitgeverij Van Gennep | 2000
Vertaling: Albanese uitg.door Jacqueline Sheji 1e dr. Nederlandse uitg.: 1993

© Roel, juni 2007