Henri Van Nieuwenborgh

Toon alleen recensies op Leestafel van Henri Van Nieuwenborgh in de categorie:
Henri Van Nieuwenborgh op internet:

De Bankier De Bankier

Henri Van Nieuwenborgh

Steven heeft het goed voor elkaar. Zijn carrière bij de bank is succesvol en zijn leven is gevuld met luxe etentjes en lekkere drankjes. Om zijn leven te vervolmaken heeft Steven zijn zinnen gezet op Karolien. Karolien werkt bij dezelfde bank als Steven en hij vindt haar ronduit bekoorlijk. Steven versiert moeiteloos de ene vrouw na de andere maar Karolien weet hij niet in zijn netten te strikken. Ze heeft een relatie met de Noord-Ierse Michael Feenay en is niet van plan daar een einde aan te maken. Steven is er de man echter niet naar om haar uit zijn hoofd te zetten.

Steven werkt in zijn hoedanigheid als bankier samen met interessante mensen. Karel Verbist bijvoorbeeld, is een oliemagnaat. Karel gaat in zee met Libanezen en Nigerianen en denkt een glorieuze zakentoekomst tegemoet te gaan. De olie-import naar Nigeria blijkt echter dubieuzer en gevaarlijker te zijn, dan hij voorzien heeft. De verwijfde Philippe Drion ontbeert leiderscapaciteiten waardoor zijn bedrijf langzaam ten onder gaat terwijl Jos van Aerde zijn fortuin in de vleessector maakt. Leon Deckers is een zeer gewiekste zakenman. Steven vermoedt dat Leon zich vaak op het randje van het toelaatbare begeeft.

Terwijl Steven er zijn handen vol aan heeft om de continuïteit van de verstrekte bankgaranties zo goed mogelijk te waarborgen, wordt de vader van Michael – de vriend van Karolien – op straat doodgeschoten. Michael reist af naar Noord-Ierland en tijdens deze reis wordt aan de lezer onthuld dat Michael een IRA-activist is. Gedreven door een woede die hem met de paplepel ingegoten is, zint hij op vergelding.

Henri Van Nieuwenborgh was directeur bij Credit Lyonnais, Bank Nagelmackers en Delta Lloyd. Met dit boek gunt hij de lezer een boeiend kijkje in de zakenwereld. Een wereld waarin creativiteit geboden is,  men voortdurend op zijn tellen moet passen en waar haantje de voorste er met de promotie vandoor gaat.  Wie zijn aandacht laat verflauwen of de verkeerde mensen vertrouwt, kan kapitale fouten maken. De schrijver bedient zich van een scherpe, intelligente zinsbouw waarbij de verschillen tussen de Vlaamse en Nederlandse taal behoorlijk opvallen. Storend is het niet, in het begin leidt het een beetje af maar dat gaat voorbij.

Het boek staat bol van de heupwiegende vrouwen en Vlaamse pintjes. Alcohol wordt door menig persoon in dit boek in grote hoeveelheden genuttigd. Vervelend is dat deze personages na weer een drinkgelag zonder enige aarzeling in hun auto’s stappen en wegrijden. Aangezien ik een fel tegenstander ben van alcohol in het verkeer, heb ik me hieraan gestoord. Verder is De Bankier een goed en onderhoudend debuut.

ISBN 9789086662722 | Paperback | 302 pagina's | uitgeverij Boekenplan | december 2012

© Annemarie, 31 december 2012