Hans Münstermann

Toon alleen recensies op Leestafel van Hans Münstermann in de categorie:
Hans Münstermann op internet:

Geraakt Geraakt

Een gebroken heup is geen pretje maar volgens Andreas’ vrouw Isis is er geen enkele reden tot zorg. Haar vader zal een nieuwe heup krijgen. Een weliswaar pittige maar vrij standaard ingreep. Isis zal voorlopig bij haar ouders in het oosten van het land blijven. Andreas hoeft zich niet bij hen te voegen. Hij kan in alle rust aan zijn nieuwe boek werken.

Andreas is blij dat zijn leven niet overhoopgegooid zal worden. Zijn nieuwe boek wil maar niet vlotten. Het moet een biografie worden. Een novelle over de vrij onbekende blueszanger Robert Eden. Een man die ernstig ziek is. Andreas kent Robert Eden nauwelijks maar een ontmoeting in 1992 heeft een blijvende indruk op hem gemaakt. Toen de trein waarin ze beide zaten midden op de route tot stilstand kwam, raakten ze aan de praat. Er ontstond een vertrouwelijke sfeer en de zanger vertrouwde Andreas een zeer persoonlijke herinnering toe. Andreas is het nooit vergeten.

Er is weinig interesse in een roman over Robert Eden. Men heeft liever dat Andreas een boek over een BN’er schrijft. Over Harry Piekema bijvoorbeeld. Andreas wil geen biografie over Piekema schrijven. Het wordt een boek over Robert Eden en daarmee uit. Een echte biografie wordt het ook niet. Het gaat hem puur om de herinnering. De twintig jaar oude herinnering die maar door zijn hoofd blijft spoken. Het is alleen jammer dat de woorden maar niet willen komen.

In eerste instantie lijkt de operatie van Andreas’ schoonvader Tobias goed te zijn verlopen maar een koortsaanval gooit roet in het eten. Isis is bezorgd maar Tobias zelf is nog altijd goedgeluimd. Gelukkig lijkt hij weer snel op te knappen en Isis denkt er zelfs over weer naar huis te komen. Haar broer kan het stokje overnemen. Door een onverwachte ontwikkeling loopt alles echter in het honderd. Sinds de operatie heeft Tobias geen gevoel meer in zijn benen.

Het blijkt om een gigantische medische misser te gaan. De nieuwe heup zal Tobias beslist geen extra mobiliteit verschaffen. De artsen nemen onmiddellijk een verdedigende houding aan. Het zal een lange strijd worden om duidelijkheid en erkenning te krijgen. Andreas’ schoonmoeder is inmiddels ingestort. Het verpletterende nieuws was te veel voor haar.

Geraakt is niet het beste boek van Hans Münstermann. Hoewel ik wederom heb genoten van zijn prettige en gevatte schrijfstijl, bestaat het verhaal zelf uit een allegaartje van onderwerpen die samen een vrij onsamenhangend geheel vormen. Naast de mislukte operatie en het boek over Robert Eden komt ook een vernieling van een schilderij in het Rijksmuseum aan bod en wordt het Museumplein door Koerdische asielzoekers bezet. Geert Wilders heeft er een uitgesproken mening over en het gesprek met vrienden die Andreas’ tussen de bedrijven door bezoekt gaat alle kanten op.

Wat mij betreft vormt niet de mislukte operatie van Tobias maar het verhaal van Robert Eden de spil van het boek. De andere onderwerpen voelen niet afgerond. Ik hoop dat Hans Münstermann zich in een volgende boek, want dat moet er zeker komen, zich weer wat meer op een enkel onderwerp zal toespitsen.

ISBN 9789462970571 | Paperback | 255 pagina's | Uitgeverij De Kring | mei 2017

© Annemarie, 14 juni 2017