Gerdien Verschoor

Toon alleen recensies op Leestafel van Gerdien Verschoor in de categorie:
Gerdien Verschoor op internet:

De draad en de vliegende naald De draad en de vliegende naald

De Tweede Wereldoorlog verandert het leven van Julia voorgoed. Midden in de nacht ontvlucht ze met haar ouders en zusje hun thuisland Polen. Het is 1939 en ze is nog maar twaalf jaar oud. Tijdens deze vlucht, naar Siberië, raakt Julia haar zusje Nina kwijt. Iets wat ze min of meer zelf op haar geweten heeft.
Na de oorlog keert Julia met haar moeder terug naar Polen. Vader heeft het niet overleefd. Hun mooie huis is inmiddels bewoond door andere mensen want niemand dacht dat het gezin nog terug zou keren. Door het verblijf in Siberië beheerst Julia de Russische taal dusdanig goed dat ze als tolk haar geld kan verdienen. En in deze hoedanigheid ontmoet ze de vader van haar zoon. Een politiek figuur. Jaren zal ze voor hem tolken. Ze zullen slechts eenmalig het bed delen. In vertrouwen vertelt ze deze man haar grootste geheim. Dat verbreekt echter de magie. Ze zal haar zoon Roman nooit vertellen wie zijn vader is.
Jaren later, Julia is hoogbejaard, overlijdt haar zoon plotseling. Ze vindt hem in zijn slaapkamer. Haar innig geliefde zoon die nog altijd in haar huis woont. In een poging te verwerken wat ze ziet dwaalt Julia in een verwarde toestand door heden en verleden. Verward maar toch ook bewust van haar handelingen. Haar zoon heeft zijn leven lang veel verzameld. Onder andere informatie uit zijn verleden maar ook uit dat van haar. Dat wist Julia niet. Warrige vlagen van gebeurtenissen die ze uit haar geheugen heeft verbannen vormen zich langzaam weer tot heldere herinneringen.

Het boek speelt zich af gedurende een enkele nacht maar twee complete mensenlevens worden beschreven. Dat van Julia en dat van haar zoon Roman. Dan zijn er nog de buurvrouw die alleen maar talloze namen murmelt en meneer Polakowski, de eigenaar van het buurtwinkeltje. Mensen die ze al jaren en jaren kent en een grotere rol in haar leven spelen dan ze aan zichzelf toegeeft. In het winkeltje komt Julia al meer dan zestig jaar. Op het binnenplaatsje van haar huis woont een zwerfhond die met zijn trouwe hondenogen misschien wel meer ziet dan wie dan ook.

Een mooi gevoelig boek over de liefde van een moeder voor haar zoon. Over willen beschermen en loslaten. Julia is bang dat ze Roman niet genoeg privacy gunt. Hierdoor neemt ze soms teveel afstand wat hun intimiteit aantast. Ook is het een mooie vertelling over het integere kind Roman met zijn stenenverzameling en de volwassen Roman die vanwege zijn schrijven voor ondergrondse blaadjes regelmatig opgepakt wordt. En dit boek gaat over de Tweede Wereldoorlog. Hoe deze zwarte bladzijde in de geschiedenis het leven van Roman heeft beïnvloed ook al is hij jaren na de oorlog geboren. Julia wil haar kind beschermen en onthoudt hem haar verleden. Hierdoor heeft ze echter al die jaren onbewust zijn honger naar deze informatie gevoed.

Geen boek dat je even tussen neus en lippen door uitleest. Ga er rustig voor zitten en laat alles bezinken. Schrik niet als je even denkt dat je de draad kwijt bent, dit lost zich telkens vanzelf weer op.  Julia is immers niet helemaal haar gewone zelf, wakend bij het lichaam van haar kind.

Een intrigerend en ontroerend debuut van Gerdien Verschoor. De mooie beschrijvingen van Warschau komen voort uit het feit dat ze daar zelf jaren heeft gewoond in gewerkt. Nu woont ze in Zutphen en werkt ze aan haar tweede boek.

ISBN paperback 271p | Paperback | 25436667 pagina's | Uitgeverij Contact | juli 2011

© Annemarie, 30 juli 2011