Toon alleen recensies op Leestafel van Frieda Schijven in de categorie:
Frieda Schijven op internet:

Tussentijd Tussentijd

Tussentijd
(een spannend reisverhaal)
Frieda Schijven

Voor reizigers, die hun schreden hebben achtergelaten in Afrika en Amerika geeft dit boek veel herkenning. Het verhaal gaat over Alex en Ella. Alex is fotograaf en schilder. Ella schrijft voor een reisbureau. Als ze elkaar bij het uitlaten van hun honden hebben ontmoet slaat de vonk over. Vooral voor Alex,  want Ella is nog enigszins in de rouw voor haar eerste man, Tom. Toch bloeit er wat op, en ze gaan samen op reis naar Afrika.
Alex merkt daar al dat er iets mis is, maar zegt er weinig over. Hij is bang haar kwijt te raken. Ella heeft veel last van hoofdpijn, en gedraagt zich soms erg vreemd. Maar wat Alex het meest stoort is dat ze de dagboeken van Tom heeft meegenomen. Die is ook in Afrika geweest. Ella wil niet over hem praten, maar hij reist als een donkere schim met hen mee. Dit alles wordt in flashbacks verteld door Alex die gewond is geraakt in Amerika, en ligt te herstellen bij Sarah en Ben. We weten dan al dat Ella er niet meer is.
Hoe het allemaal precies zit, wat er allemaal gebeurd is, en hoe het verder gaat, dat wordt slechts langzaam verteld. De nadruk ligt erg op de avonturen in Afrika. Behalve Ella is er ook Steef, de jeugdvriend van Alex die een grote rol speelt in het verhaal. En er zijn verschillende honden die volop mee doen.

Het is het verhaal van Alex die een beslissing moet nemen. Hoe zal hij omgaan met het verleden? Hij ontmoet vele mensen op zijn omzwervingen, mensen die hem raken en die hij raakt.
Teveel mensen misschien, teveel omzwervingen.

Het enthousiasme  van een debutant is moeilijk in te tomen, maar in dit geval was een lichte dwang om eens te schrappen een goed idee geweest. Want helaas is de schrijfster op de helft van het boek de aandacht van de lezer kwijt. Je wilt dan alleen nog maar dat er een eind aan gebreid wordt. De onbezonnen overmoed van een debutant zullen we maar zeggen. Er zijn zeker ook goede dingen aanwezig. Als je het tevéél ervan negeert, dan kun je zeggen dat de snelle, stokkerige manier van vertellen goed werkt om de sfeer weer te geven. Ook de manier waarop de hoofdstukken steeds ingeleid worden door Alex, die in het heden tegen kleine dingetjes aanloopt die hem terugbrengen in het verleden. Het leidt er wel toe dat je doorleest, omdat je wil weten wat er gaat gebeuren.

'Wanneer je de liefde van je leven gevonden hebt is dat je nu. En die liefde wordt nooit verleden tijd.’

Dat zegt Ella als ze samen met Alex door Afrika reist.

ISBN 9789078905479 | Paperback | 400 pagina's | Uitgeverij De Brouwerij | Brainbooks | november 2010