Erwin Mortier

Toon alleen recensies op Leestafel van Erwin Mortier in de categorie:
Erwin Mortier op internet:

Marcel Marcel

In het boek Marcel voeren grootmoeder en haar kleinzoon de boventoon.

De 10 jarige kleinzoon, hij wordt niet bij naam genoemd, is in feite een toeschouwer in het huis van zijn Bonma, waar hij vaak logeert. Zijn ouders komen sporadisch voor in het verhaal.

Bonma stoft elke week de foto's van de overledenen af, die in een vitrinekast staan. De foto's staan er in een bepaalde rangorde, maar Bonma verandert deze hiërachie regelmatig al naar gelang de verhalen die de ronde doen over deze overleden familieleden. Eén foto heeft echter een vaste plaats, de foto van haar jongste broer Marcel en zijn neef Leon. Het vreemde is dat Bonma niets over Marcel vertelt terwijl ze bij elke foto altijd een uitgebreid, soms hilarisch, verhaal heeft. Het jongetje volgt uitermate nieuwsgierig, vaak zittend onder tafel, alle (roddel)verhalen die zijn oma met iedereen in haar omgeving uitwisselt, al kan hij vaak niet volgen waar het nu allemaal precies om draait. Dat er met die Marcel nogal wat aan de hand is geweest, wordt hem langzaamaan duidelijk. Het heeft iets met de oorlog te maken maar het jongentje snapt er niet echt veel van.

Tijdens een bezoek aan een oom en tante laat zijn neef een foto zien van Marcel in een vreemd uniform. Het jongetje vindt het gek dat Marcel geen snor heeft, dat hoort toch bij zo'n uniform vindt hij.
Op een dag neemt hij een door hem stiekum weggenomen brief van Marcel mee naar school vanwege de vogel die op de envelop staat...

Het verhaal wordt vanuit het gezichtspunt van het jongetje verteld. Hij hoort en ziet veel maar blijft vol verwondering over veel dingen zoals bijv: Waarom draagt hij geen snor? Dat maakt het verhaal ook zo bijzonder omdat door de onwetendheid en onschuld van het jongetje veel aan je eigen fantasie overgelaten wordt. Het suggereert veel maar het weten, het snappen, groeit maar heel langzaam in het hoofd van het jongetje. Bonma is een vermakelijk, markant figuur.
Het taalgebruik is ook schitterend, subtiel, ingetogen en origineel.
Kortom lezen dit boek, een aanrader!

ISBN 9029059451 | Hardcover | 141 pagina's | Uitgeverij Meulenhoff | 1999