Els Moors

Toon alleen recensies op Leestafel van Els Moors in de categorie:
Els Moors op internet:

Het verlangen naar een eiland Het verlangen naar een eiland

De hoofdpersoon, Alice, is ogenschijnlijk een normale jonge vrouw. Ze wil ook alleen maar normaal zijn, zeker als haar moeder die nogal alternatief was en haar kinderen ook zo opvoedde het gezin in de steek laat. Dat wordt verteld in een inleiding. Ze was weg, maar niet echt weg, want ze kwam af en toe terug. Een van die keren kwam ze aanzetten met een cadeau voor Alice: een ronde puzzel, waarop een eiland staat afgebeeld.
Als het verhaal begint is Alice, die enigszins geobsedeerd is geraakt door het idee van een eiland, getrouwd met Louis, die ook een eiland wil, en samen belanden ze op het eiland van een collega van Louis. En dan blijkt dat Alice niet zo normaal is als ze zou willen, ze is eerder contactgestoord. Geen man is veilig voor haar, en de mannen die ze ontmoet zijn ook al van die rare types.
Als Louis door een bizar voorval om het leven komt, krijgt ze wroeging. Had ze anders moeten leven? Maar terwijl ze dat denkt, wordt haar leven nog losbandiger. Haar contacten verlopen niet normaal, ze maakt zich druk om futiliteiten, en het loopt volledig uit de hand.

Enkele keren wordt iets herhaald in het verhaal, en dan denk je dat het wel betekenis zal hebben, maar ik kom er niet achter wat dan wel. Twee keer duurt iets drie uur en tweeëntwintig minuten... Zowel haar moeder als een van de mannen zegt heel goed seks te kunnen hebben als ze alleen zijn, maar niet als er iemand bij is. Het is niet duidelijk of daar wel iets mee bedoeld wordt. En eigenlijk vind ik het hele verhaal zo: wat moet ik er mee? Het is een bizar verhaal, dat af en toe wel een slapstick lijkt, maar nooit echt grappig wordt. Zwarte humor dus.
Op ongeveer tweederde van het boek vraagt de hoofdpersoon zich af wat voor iemand ze eigenlijk is. Nou dat vraag ik me ook af, en een antwoord krijg ik niet.

ISBN 9046803600 | Paperback | 219 pagina's | Nieuw Amsterdam | 2008

© Marjo, juni 2008