Els Baars

Toon alleen recensies op Leestafel van Els Baars in de categorie:
Els Baars op internet:

De jaloerse waterkip De jaloerse waterkip
Sprookjes, mythen en legenden over planten en dieren

Vroeger was de meerkoet een witte vogel met slanke, roze poten die uitstekend kon vliegen...

Zo begint het eerste verhaal in dit  boek vol bijzondere dieren- en plantenverhalen. In het verhaal over de meerkoet lezen we dat de vogel jaloers was op de duif. Die wist steeds zonder problemen de weg naar huis te vinden. De arme meerkoet verdwaalde daarentegen steeds.
De meerkoet werd steeds chagrijniger en begon de duif uit te schelden en uiteindelijk zelfs te vechten met de duif, zo erg dat het bloed langs de poten van de duif sijpelde.  Dit ging God te ver, het moest nu maar eens afgelopen zijn met dat jaloerse gedoe en hij veranderde de meerkoet in een lompe vogel met zwemvliezen die nauwelijks meer vliegen kon.  Ook was hij voortaan zwart in plaats van wit, alleen de kleine witte plek op zijn voorhoofd herinnert nog aan vroeger tijden toen hij nog wit was. Helaas heeft de straf van God niet geholpen, de meerkoet is nóg agressiever geworden... Sommige vogels leren het ook nooit.

En zo staan er allemaal verhalen over de grutto, vleermuizen, steltlopers, steenlopers, de kluut, de scholekster (ook steltlopers) en het mooie maar beetje verdrietige sprookje over het moerasvergeet-mij-nietje.

Ook over de Atalanta vlinder is een bijzonder verhaal te lezen. Het blijkt namelijk dat deze vlinder vroeger een prinses was die het hofleven met al zijn protocollen maar saai vond. Atalanta's enige ontspanning was hardlopen in de uitgestrekte landerijen rond het paleis. Maar ja, kleine prinsesjes worden groot en bereiken de huwbare leeftijd. En zoals dat in sprookjes gaat, de koning schreef een wedstrijd uit, wie harden kon lopen dan prinses Atalanta mocht met haar trouwen. Er zat wel een maar... bij. Iedere uitdager die verloor, zou onthoofd worden. En ja, op een dag kwam er een knappe, sympathieke prins op de uitdaging af. De koning vond zijn regels nu wel akelig, want de prins zag er niet erg atletisch uit.
Maar... wie niet snel is moet slim zijn, en dat was de prins! Atalanta baalde, ze wilde helemaal geen prins die niet kon hardlopen. Ze bad tot haar moeder in de hemel, ze wilde vrij zijn, de wijde wereld in, langs bomen en bloemen vliegen. En zo gebeurde het dat tot ieders verbijstering de prinses veranderde in een prachtige vlinder die vrolijk wegvloog!

De verhalen zijn ingedeeld naar de vier seizoenen en variëren erg qua onderwerp, en zo komen we te weten waarom de zee zo zout is, hoe een koning zijn rijk efficiënt liet functioneren dankzij een mierenkoningin, waarom een meeuw zo brutaal is, hoe het komt dat een slak zijn huisje meedraagt, waarom sommige bomen een heksenbezem hebben, hoe de maan zijn staart kwijtraakte  enz.

Bij alle verhalen staan erg mooi foto's van de besproken dieren en na elk verhaal wordt informatie gegeven over het dier uit het sprookje of de legende. En zo komen we heel veel te weten over hoe alles zo gekomen is.
Een leuk boek om mee te nemen op vakantie en bij een kampvuur uit voor te lezen. Maar ook erg prettig leesvoer voor elke natuur- en sprookjesliefhebber.
Zie ook het inkijkexemplaar

Klik hier.