Delphine de Vigan

Toon alleen recensies op Leestafel van Delphine de Vigan in de categorie:
Delphine de Vigan op internet:

Het ware verhaal van haar en mij Het ware verhaal van haar en mij

“Soms schiet me een wat clichématig beeld te binnen van een spin die geduldig zijn web heeft geweven, of van een octopus in wiens tentakels ik verstrikt ben geraakt. Maar zo was het niet. L. was eerder een kwal, licht en doorzichtig, die zich had vastgezogen op een deel van mijn ziel.”

Niemand weet dat Delphine al drie jaar lang geen letter meer op papier krijgt. Zodra ze een pen oppakt of haar computermuis richting het Word-icoontje op het beeldscherm beweegt, raakt ze in paniek. Zelfs het versturen van een eenvoudige e-mail of het schrijven van een boodschappenbriefje zijn onneembare hordes. Het voelt alsof haar woordenschat is opgedroogd, alsof ze alle beschikbare woorden in haar laatste boek heeft gestopt. Het autobiografische boek werd een internationaal succes, Delphine zelf schrompelde ineen. Soms voelt het alsof ze nog maar een schaduw van haar oude zelf is. Het feit dat haar kinderen, een tweeling, het ouderlijk huis hebben verlaten, maakt dat het gevoel van een allesoverheersende leegte alleen maar toeneemt. Het gaat niet goed met Delphine. Haar opgewekte gedrag is een façade.

Na een uitputtende signeersessie voelt Delphine zich ellendig omdat ze een fan teleur heeft gesteld. Op het moment zelf vond ze zichzelf assertief, nu schaamt ze zich voor haar krengerige gedrag. Delphine is zo moe dat ze haar afspraak met haar vriend François afzegt. Ze wil alleen nog maar naar huis en zich wentelen in de stilte van de eenzaamheid. Op weg naar huis haalt ze nog snel wat boodschappen bij de supermarkt. Haar goede vriendin Nathalie slaat ook net een voorraadje levensmiddelen in. Voor Delphine goed en wel beseft wat ze doet, stemt ze toe haar voorgenomen rustmoment te verruilen voor een feestje.

Op het feestje ontmoet ze L.

L. beschikt over de gave iemand meteen op zijn of haar gemak te stellen. Haar belangstelling voelt als een warm bad. Daarnaast ziet L. er onberispelijk uit. Het fascineert Delphine. Het voelt heel vanzelfsprekend om L. in vertrouwen te nemen. Terwijl de rest van het gezelschap feestviert, stort Delphine aan de keukentafel haar hart uit. L. is een en al begrip. Het is alsof ze precies weet wat er in Delphine omgaat. L. begrijpt haar. Het voelt verlossend. Delphine heeft een soulmate gevonden.

In de maanden die volgen zoekt L. steeds vaker contact. Hun eerste kennismaking verdiept zich tot een bijzondere vriendschap. L. steunt haar waar ze maar kan. Ze stuurt Delphine in de juiste richting, zwakt verkeerde opvattingen af en neemt haar steeds meer uit handen. L. neemt de controle over Delphines leven over. Delphine heeft het niet door. Het lukt haar nog altijd niet om te schrijven en haar onzekerheid neemt steeds grotere vormen aan. Ze heeft niet in de gaten dat L. haar steeds meer van de buitenwereld isoleert en haar onzekerheden voedt. Dat L. steeds meer op haar gaat lijken is niets anders dan een duidelijk teken dat haar verbeelding met haar op de loop is gegaan. De herinneringen aan de griezelige woedeaanvallen van L. verdringt ze simpelweg.

Delphine de Vigan schrijft romans met een scherp autobiografisch karakter. Eerder schreef ze - onder de schuilnaam Lou Delvig - het boek Dagen zonder honger over de tijd dat ze aan anorexia leed. Een ander boek dat de aandacht van het grote publiek heeft getrokken, is Niets weerstaat de nacht. Ze schreef het boek naar aanleiding van de zelfmoord van haar moeder. De anonieme dreigbrieven die ze naar aanleiding van dit boek ontvangt, vergroten haar kwetsbaarheid en daarmee indirect ook de macht van L.

Wat wil L. van Delphine? Waarom manipuleert ze de beroemde schrijfster? Is L. gestoord, meelijwekkend of misschien zelfs gevaarlijk? Ook de rol van Delphine in dit verhaal is bijzonder boeiend. Delphine is weliswaar wat onzeker maar ze is ook een populaire vrouw met een leuke vriend, liefhebbende kinderen en een grote schare vriendinnen. Waarom laat ze zich het dominante gedrag van L. aanleunen. Wie profiteert eigenlijk van wie?

Een desastreuze vriendschap als die tussen L. en Delphine kan alleen maar slecht aflopen. De onderhuidse spanning loopt zo hoog op dat deze autobiografische roman soms aan een thriller doet denken. Ik ging volledig in het verhaal op. Na de briljante ontknoping was ik enigszins beduusd. De menselijke geest laat zich moeilijk doorgronden. Het ware verhaal van haar en mij is een indrukwekkend staaltje zelfinzicht.

ISBN 9789044536621 | Hardcover | 380 pagina's | Uitgeverij De Geus | augustus 2016
Vertaald door Floor Borsboom en Eef Gratama

© Annemarie, 19 september 2016