Debby van den Bergh

Toon alleen recensies op Leestafel van Debby van den Bergh in de categorie:
Debby van den Bergh op internet:

Vlucht naar Curaçao Vlucht naar Curaçao

Na de dood van haar beste vriendin Jacqueline dendert het leven in sneltreinvaart over de naamloze hoofdpersoon in dit boek heen. Ze is zoekende, zoals ze het zelf omschrijft. Is het tijd om haar leven een nieuwe richting te geven? Maar welke kant moet ze dan op? Welke route moet ze volgen? Ze weet het niet. Haar vrienden Mark en Ellis horen haar geweeklaag geduldig aan. Zij zijn ook zoekende. Alle drie zoeken ze naar het ultieme doel in het leven en beseffen niet dat ze daarmee eigenlijk aan het leven zelf voorbijgaan.

Eens was de hoofdpersoon gelukkig met de vader van haar zoon Robin. Samen vormden ze een gezin. Nu moet ze het ouderschap delen. Een co-ouderschap. Als Robin bij zijn vader is, doet het gemis zeer. De dagen zonder Robin duren eindeloos en voelen uitzichtloos. Is haar zoon wel gelukkig? Zal hij haar later het hele gedoe rondom het co-ouderschap verwijten? Zal hij haar het kwalijk nemen dat hij steeds moet verkassen?

Het leven zit vol verplichten die moeilijk met elkaar te combineren zijn. Als gevolg daarvan kampt de hoofdpersoon met een chronisch schuldgevoel. Ze heeft een drukke baan, een kind, vrienden maar ook een ernstig zieke vader. Hij heeft darmkanker. Het lukt haar niet om hem dagelijks te bezoeken en alweer heeft ze het gevoel dat ze faalt. Faalt als dochter.

Haar jeugd was geen pretje. De ruzies tussen haar ouders liepen torenhoog op. Vader sloeg moeder waarop moeder naar de alcohol greep. Zelfs houdt ze ook wel van een drankje. Wijn vormt een dagelijks bron van genot. Wijn en sigaretten. Wel jammer dat haar voorliefdes haar gezicht steeds meer tekenen. Is ze bereid een stapje terug te doen?

Wat wil ze eigenlijk? Wil ze een serieuze relatie of liever regelmatig een onenightstand? Het uitgaansleven biedt de nodig afleiding. Ze weet best dat ze er goed uitziet en ze flirt er graag op los. Maar is het genoeg? Wil ze niet liever een man die zielsveel van haar houdt? Een sprookjesprins? Haar besluiteloosheid doet  Mark en Ellis meer dan eens diep zuchten.

Vlucht naar Curaçao is deels autobiografisch. Schrijfster Debby van den Bergh schrijft zelfverzekerd en eerlijk. Zo eerlijk zelfs dat ik me soms aan haar ergerde. Dat maakt niet uit want dat doet ze in het boek zelf ook. Ze weet best dat ze klaagt en zeurt. Ze weet ook wel dat het allemaal veel erger kan maar ze bevindt zich op een punt in haar leven dat ze door haar eigen gevoelens opgeslokt wordt. Ze vergeet zelfs belangstelling voor haar vrienden te tonen.  Ze heeft genoeg aan haar eigen beslommeringen. Haar tunnelvisie.

De schrijfster hanteert verschillende schrijfstijlen. Ze wisselt bloemrijke taal af met dramatisch zelfbeklag (zo vatte ik het op tenminste) om vervolgens recht voor zijn raap een blunder uit de doeken te doen. Alsof ze nog een beetje zoekende is naar een eigen stijl. De rechttoe-rechtaan stijl is me het meest bevallen. Er staan grappige anekdotes in het boek en seksscènes die weinig aan de verbeelding overlaten. Dat laatste hoeft van mij dan weer niet per se maar wie dat wel waardeert zal in zijn of haar nopjes zijn. De ruimtes tussen de hoofdstukken in zijn met gedichten opgesierd.

Het mooi vormgegeven boek Vlucht naar Curaçao is een persoonlijk document. Een dagboek haast. Sommige dingen zijn herkenbaar, de rest zal vooral voor de schrijfster heel waardevol zijn. Het is een persoonlijke ontdekkingsreis die wordt afgewisseld met taferelen die aan de televisieseries Sex and the City en Gooise Vrouwen doen denken. Het lukt de hoofdpersoon om een aantal gebeurtenissen een plekje te geven. Andere zaken zullen blijven spelen want haar zoektocht is niets minder dan het leven zelf. Een zoektocht die hopelijk nog heel lang mag blijven duren.

ISBN 9789491875144 | Hardcover | 238 pagina's | LetterRijn | mei 2015

© Annemarie, 02 juli 2015