Carol Drinkwater

Toon alleen recensies op Leestafel van Carol Drinkwater in de categorie:
Carol Drinkwater op internet:

De vergeten zomer De vergeten zomer

De lezer(es) die genoten heeft van de trilogie over de Provence, die Carol Drinkwater eerder schreef over de olijvenoogst, kan opnieuw zijn of haar hart ophalen. De Vergeten Zomer is een boek is dezelfde stijl, maar dan over een familie die de kost verdient in de druiven. Clarisse Cambon is de eigenares van het landgoed Les Cigales. Altijd koesterde zij de droom om samen met haar enige zoon Luc een grote naam op te bouwen, maar er gebeurden allerlei dingen in haar leven waardoor dit niet lijkt te gaan gebeuren.

Clarisse is weduwe. Haar schoonzus, met wie ze het heel goed kon vinden, is onlangs overleden en nu wil zijn moeder dat Luc naar Les Cigales komt en het bedrijf gaat leiden. Ze zal dan de Engelse schoondochter op de koop toe nemen.
Clarisse gaat voor het gemak voorbij aan het feit dat Luc een filmmaker is, en succesvol ook. En dat Luc en Jane in Londen wonen.

Als het verhaal begint is de wijnoogst druk gaande en Clarisse oefent grote druk uit op Luc. Ook is ze er om de een of andere reden op tegen dat hij die film maakt waar hij mee bezig is. Jane mag daar niets over weten, Luc vertelt niets over het maken van een film als hij er nog mee bezig is. Het leven is druk: Jane zelf is vertaler en Londen, waar haar vader in een verzorgingshuis woont, trekt.

En dan mislukt de oogst. Kan iemand als schuldige aangewezen worden? Clarisse vindt van wel. Jane natuurlijk. Het maakt er de verhouding tussen de twee vrouwen niet beter op. En Luc lijkt de onenigheid niet te kunnen stoppen.
Een ongeluk gooit het leven van beide vrouwen danig overhoop. Kunnen ze nu dichter tot elkaar komen?

Maar wie is Annabelle? En waarom was haar schoonmoeder zo tegen de film die Luc aan het maken was?

Een broeierig sfeertje is het kenmerk van de boeken van Carol Drinkwater. Zo ook in deze. Maar behalve het warme weer in de Provence werken ook de geheimen uit het verleden daaraan mee.
Jane vormt het vertelperspectief, maar Clarisse is eigenlijk de meest boeiende figuur. Zij heeft nogal wat te verstouwen gekregen in haar leven. Maar ja, als je dat niet communiceert met je naasten, kan je het hen niet kwalijk nemen dat ze je nooit begrijpen.
Een tragisch verhaal, over een zomer die het leven van de belangrijkste personages verstoorde.

Carol Drinkwater (1948) is actrice en schrijfster. Voor dat laatste duikt ze graag in hetgeen zij zelf in haar leven heeft meegemaakt. Dat maakt de beschrijvingen levensecht.

ISBN 9789400507715 | Paperback | 427 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | juli 2016
Vertaald door Saskia Peterzon-Kotte

© Marjo, 07 januari 2017

De vergeten zomer De vergeten zomer

Jane houdt al van de Provence sinds ze als klein meisje voor het eerst voet op het landgoed van de familie Cambon zette. Nu is ze zelf al jaren een Cambon. Toch vertikt ze het om Londen voorgoed voor het huis op het prachtige landgoed te verruilen. Haar schoonmoeder Clarisse is de oorzaak van Janes halsstarrige weigering. Jane weet best dat haar man Luc nog altijd vurig hoopt dat de twee vrouwen in zijn leven zich met elkaar verzoenen, maar ze ziet het somber voor hem in. Met Clarisse valt simpelweg niet te leven.

Clarisse heeft samen met haar inmiddels overleden schoonzus gevochten voor een goed bestaan in Frankrijk. In 1962 zijn ze, samen met Luc, uit Algerije gevlucht. De Provençaalse bevolking heeft het drietal destijds absoluut niet met open armen ontvangen en het onsympathieke gedrag van Clarisse heeft er in de jaren die volgden voor gezorgd dat ze altijd een buitenstaander is gebleven. Toch is landgoed Les Cigales onder haar strenge bewind opgebloeid. De wijn en de olijfolie die de familie Cambon produceert, is van een uitstekende kwaliteit.

Ook al zwaait de hoogbejaarde Clarisse in theorie nog altijd de scepter, het is Luc die het landgoed bestiert. Vooral tijdens de oogstperiode is het uitermate belangrijk dat elke handeling met de grootst mogelijke zorg wordt uitgevoerd. Toen hij het filmen van zijn nieuwe documentaire voorrang gaf, was Jane dan ook erg verbaasd. Jane werd als toezichthouder van de druivenplukkers aangewezen. Het was een taak die haar met een lichte angst vervulde. Als ze het zou verknallen, zou Clarisse vuurspuwen. Jane verknalde het.

Het was niet haar schuld dat het noodweer zich tegelijk met de vondst van een nest giftige slangen aankondigde. Jane had geen keus. De zorg voor de gebeten druivenplukster ging voor. Een deel van de kostbare oogst ging daardoor verloren. Uiteraard greep Clarisse de gelegenheid naderhand aan om het gehele tegenvallende resultaat van het seizoen aan Janes falen te wijten. Jane baalt er nog altijd van.

In de maanden die volgden, heeft Luc zijn aandacht tussen de zorg voor het landgoed en het maken van een nieuwe documentaire besteed. Luc is altijd al een gedreven filmmaker geweest maar zijn huidige project is persoonlijk. Hij doet onderzoek naar zijn achtergrond in Algerije. Clarisse is weer eens furieus en weigert haar medewerking aan de documentaire te verlenen. Gelukkig is het nu bijna kerstmis. Luc is onderweg naar Londen. Naar huis! Janes lange wachten op de terugkeer van haar geliefde is bijna voorbij.

Eindelijk klinkt zijn klop op de voordeur. Luc heeft langer dan verwacht over de reis naar huis gedaan. Blij opent Jane de deur. Ze heft haar armen voor een innige omhelzing en laat ze vervolgens abrupt naar beneden vallen. Het is Luc niet. In het portiek staan twee politiemensen. Met ernstige gezichten vertellen ze haar dat Luc even voorbij Parijs een auto-ongeluk heeft gehad. Hij heeft het niet overleefd. Janes wereld stort in.

In de maanden die volgen lukt het Jane niet overeind te krabbelen. Luc blijkt geheimen voor haar te hebben gehad. Geheimen die haar ertoe dwingen hun prachtige flat in Londen te verlaten en haar intrek op Les Cigales te nemen. Daar, verborgen in de kelder van het grote huis, ligt een nog veel groter geheim op haar te wachten. Was Luc, de man van wie ze vrijwel haar hele leven gehouden heeft, een bedrieger? De enige die haar kan helpen de waarheid te achterhalen is Clarisse, die na de dood van haar enige kind onverzoenlijker dan ooit is.

Toen ik dit boek las, sloeg de regen tegen de ramen en was het donker in huis. De zomer lijkt Nederland dit jaar over te slaan. Ik heb er echter niks van gemerkt. In gedachten bevond ik me namelijk in de prachtige Provence. De zon scheen, de krekels tjirpten uit volle borst en ik keek genieten naar de uitgestrekte wijngaarden en de groene olijfbomen. Carol Drinkwater, die samen met haar man al jaren een olijfgaard in de Provence bestiert, weet in slechts enkele zinnen het heerlijke leven in de Provence tot bloei te laten komen.

Actrice en schrijfster Carol Drinkwater is getrouwd met Michel Noll, die net als Luc filmmaker is. Eerder las ik van deze schrijfster al de boeken De olijfgaard en De olijventijd, waarin ze over haar eigen leven in Frankrijk schrijft. De sfeer van deze heerlijke boeken keert terug in dit smakelijke fictieverhaal. De mysteries in dit boek maken nieuwsgierig maar stemmen nimmer melancholiek. Integendeel zelfs! Carol Drinkwater schrijft openhartig en vol liefde. Met dit zonnige boek hou je zelfs een ijskoude winter op afstand.

Vertaald door Saskia Peterzon-Kotte

© Annemarie, 16 augustus 2016