Carlos Ruiz Zafón

Het spel van de engel Het spel van de engel

Als kind al smokkelt de in Barcelona woonachtige David Martín boeken het huis binnen. Stiekem welteverstaan want zijn vader vindt het maar niks. Hoogoplopende ruzies zijn het gevolg wanneer vader een verstopt boek ontdekt. In de eigenaar van boekenwinkel Sempere & Zoons vindt David een bontgenoot. Sempere senior neemt de knul onder zijn hoede en voedt zijn honger naar boeken.

Dan is David getuige van de brute moord op zijn vader. Ook al lagen ze vaak met elkaar overhoop, ze hielden van elkaar. De moeder van David heeft het gezin jaren geleden de rug toegekeerd, van haar hoeft David geen liefde te verwachten. Gelukkig neemt de welgestelde Don Pedro Vidal de tiener onder zijn hoede. David krijgt een baantje bij een krant en werkt zich een slag in de rondte. Zijn beschermheer is invloedrijk en regelt dat David een verhalenreeks voor de krant mag schrijven. Het wordt een doorslaand succes. Helaas betekent dit voor David het einde van de baan bij de krant, zijn jaloerse collega’s kunnen niet met zijn roem omgaan.

David verhuurt zich aan een louche duo. Jarenlang schrijft hij in hoog tempo boeken voor het tweetal. Beroemd wordt David niet, hij moet gedwongen onder een pseudoniem schrijven. Het schrijven van de boeken put hem uit en regelmatig wordt hij overvallen door hevige hoofdpijn. De boeken zijn succesvol maar David haalt er geen genoegdoening uit. Hij kan er zijn hart en ziel niet in kwijt. Uiteindelijk mag David dan toch een boek onder zijn eigen naam schrijven. Tegelijkertijd herschrijft hij een script van zijn beschermheer zonder dat deze zich hier van bewust is. Zijn ziel en zaligheid stopt hij in het werk van de man aan wie hij zoveel verschuldigd is. Het boek wordt een doorslaand succes. Het boek dat David zelf uitbrengt is helaas een ander lot beschoren. Het krijgt negatieve kritieken en de uitgever werkt de verzending naar de boekhandels tegen in de hoop dat David zich weer snel op de pulpboeken stort.

David voelt zich steeds zieker en zijn arts brengt hem slecht nieuws. Het einde van Davids leven is in zicht en dat terwijl hij nog een jonge man is. Maar dan keert het tij. David wordt benaderd door Andreas Corelli, een uitgever uit Parijs. Corelli belooft dat David onder het contract met zijn huidige uitgever uit kan komen en zegt hem een enorme som geld toe in ruil voor het schrijven van een boek. Het boek moet een nieuwe religie creëren en binnen een jaar geschreven zijn. David bekent dat hij niet lang meer te leven heeft maar de uitgever is hier niet van onder de indruk. Ook dat zal in orde komen. David heeft niets te verliezen en gaat akkoord. De volgende dag is hij een rijk man en verlost van zijn hoofdpijn. Hij is zo fit als een hoentje. Het leven lijkt hem toe te lachen maar al snel beseft David dat hij met de verkeerde in zee is gegaan.  Er gaat iets onheilspellends van Corelli uit en iedereen die hem of David tegenwerkt staat een duister lot te wachten. David beseft dat hij in de problemen zit. Diep in de problemen. Wanneer ook Cristina, de liefde van zijn leven in handen van zijn opdrachtgever valt en de politie hem op de hielen zit, is hij de wanhoop nabij.

Dit tweede boek in de serie rondom het Kerkhof der Vergeten Boeken evenaart het eerste. Het spannende, mysterieuze verhaal had me al snel helemaal in zijn ban en heb me er volledig in ondergedompeld. Ook deze vertelling is in duistere nevelen gehuld waarbij vermoedens van bovennatuurlijke krachten het verhaal een extra dimensie geven. Wie is de uitgever uit Parijs? Is hij menselijk? De voorgangers van David hebben het pact met de duivelse figuur niet overleefd. Zal David ook sterven?

Het spel van de engel is een prachtig boek geschreven door een uitermate talentvolle schrijver. In de serie zijn inmiddels drie delen verschenen, een vierde zal nog volgen. De boeken horen bij elkaar maar de auteur heeft ze op een wijze geschreven die het mogelijk maakt ze op een andere volgorde te lezen. De schrijfstijl van Carlos Ruiz Zafón vind ik bijzonder sfeervol. Het is haast poëtisch maar tegelijkertijd leest het heel soepel. Complimenten ook voor Nelleke Geel want door haar kundige vertaling is de betovering compleet.

ISBN 9789056723156 | Hardcover | 552 pagina's | Uitgeverij Signatuur | mei 2009
Vertaald door Nelleke Geel

© Annemarie, 06 september 2012