Carlos Ruiz Zafón

De gevangene van de hemel De gevangene van de hemel

Carlos Ruiz Zafón

Het is 1957 en Daniel Sempere werkt in de boekenwinkel van zijn vader in Barcelona. Hij woont met zijn vrouw Bea en hun babyzoontje Julián in een klein appartement boven de winkel. Zijn goede vriend en voormalig zwerver Fermín werkt ook in de winkel en is een trouwe medewerker. De laatste tijd maakt Daniel zich zorgen om zijn vriend. Fermín oogt zorgelijk en valt zienderogen af. Binnenkort gaat hij trouwen met Bernarda, zijn grote liefde. Ziet hij tegen het huwelijk op?

Dan brengt een vreemdeling een bezoek aan de boekwinkel. Hij koopt van Daniel een peperduur boek. Het boek blijkt een geschenk te zijn voor Fermín en wanneer deze de boodschap leest die door de onbekende voorin is geschreven, trekt hij wit weg. Voor Fermín is de mysterieuze klant beslist geen vreemde. Het wordt tijd om Daniel zijn geschiedenis te vertellen:

In 1939 arriveert gevangene nummer 13 in het kasteel dat bovenop de berg Montjuïc staat en dienst doet als gevangenis. Het overgrote merendeel van de gevangen verlaat de gevangenis in een jute lijkzak. Het is oorlog, het zijn zware en rare tijden. Gevangene nummer 13 wordt gevraagd zijn naam bekend te maken en hij stelt zich voor als Fermín Romero de Torres. Fermín belandt in cel nummer 13, een stinkend, donker hol.

Fermín is blij verrast wanneer hij ontdekt dat zijn overbuurman niemand minder is dan David Martín, een schrijver waar Fermín een diepe bewondering voor koestert. Helaas kent Martín lange periodes waarin zijn geest hem in de steek laat. De man lijkt ze niet meer allemaal op een rijtje te hebben. Ook de directeur van de gevangenis, Mauricio Valls, is op de hoogte van het schrijverstalent van gevangene Martín. Martín wordt opgedragen de werken van Valls te herschrijven. Als hij niet aan het verzoek voldoet zal Valls zich wreken op Isabella Sempere en haar jonge zoontje Daniel. Martín is bijzonder gesteld op deze twee mensen en hij is doodsbenauwd. Hij bedenkt een ontspanningsplan voor Fermín die op zijn beurt ook door de gevangenisdirecteur onder druk wordt gezet. Martín zal Fermín helpen op voorwaarde dat deze zich over Isabella en de kleine Daniel zal ontfermen.

Daniel is geschokt door het verhaal van Fermín. Zijn moeder Isabella is al jaren dood, ze is gestorven aan een mysterieuze ziekte. Heeft haar dood te maken met het verhaal van Fermín?  Heeft Mauricio Valls zijn dreigement uitgevoerd? En wie is Martín eigenlijk? Hoe intiem was de band tussen hem en Isabella? Het verhaal van Fermín is nog niet uit. Er is meer. Wanneer Daniel de hele geschiedenis heeft gehoord, is er een zaadje haat in hem geplant. Dit zaadje zal uitgroeien tot een diepgewortelde en alles overwoekerende haat. Inmiddels is ook duidelijk door welke zorgen Fermín geplaagd wordt en het zal Daniel de nodig inspanning kosten om hem te helpen.

De gevangene van de hemel is het derde boek in een serie van vier. Eerder verschenen al De schaduw van de wind en Het spel van de engel. Elk boek in de serie kan afzonderlijk gelezen worden en de volgorde mag variëren. Kenmerkend voor Zafón is toch wel zijn voorliefde voor het mysterieuze. Ook in dit boek dienen duistere zaken zich aan.  Heeft schrijver David Martín de gevangenis levend verlaten? En waarom laat Mauricio Valls zich al jaren niet meer in het openbaar zien?

De gevangene van de hemel is wederom een literair kunstwerkje van Zafón. Het verhaal komt wat langzaam op gang maar wanneer de toon eenmaal is gezet, leest het als een trein. Ik vind zijn intense manier van schrijven en zijn sfeerschetsen erg aantrekkelijk. Mooi ook hoe de hoofdpersonen en de verhalen uit de twee vorige boeken samenkomen. Omdat ik - als verwende Zafón-lezer -  al wist wat voor moois ik kon verwachten, was ik dit keer iets minder betoverd maar dat neemt niet weg dat dit boek wederom een pareltje is. Het enige nadeel is dat het boek dunner is, de eerste twee boeken zijn twee keer zo dik. Na het lezen van dit boek zijn er nog genoeg vragen die smeken om een antwoord. Zal deel vier deze gaan brengen? Ik hoop dat het laatste deel niet lang op zich zal laten wachten. Ik wil meer Zafón!

ISBN 9789056724559 | Gebonden | 320 pagina's | Uitgeverij Signatuur | september 2012
Vertaald door Nelleke Geel

© Annemarie, 01 september 2012