Barbara Constantine

Toon alleen recensies op Leestafel van Barbara Constantine in de categorie:
Barbara Constantine op internet:

Waarom Ferdinand niet lang alleen bleef Waarom Ferdinand niet lang alleen bleef

Een echte feel-good roman over de oude boer Ferdinand, die sinds het vertrek van z'n zoon en schoondochter met hun 2 kinderen alleen op een grote boerderij woont.

In het begin van het boek redt hij z'n buurvrouw Marceline van een gas-vergiftiging. We maken verder kennis met Marceline in een volgend hoofdstuk en zien op een gegeven moment Ferdinand, die de aandacht trekt van Muriel, door haar over z'n stok te laten struikelen. Ook met haar maken we in een hoofdstuk verder kennis. Zo loopt het verhaal door, waarin regelmatig andere figuren even een rol gaan spelen.

Als het dak van Marceline blijkt te lekken, biedt Ferdinand haar aan dat ze wel wat spullen bij hem kan stallen. Later trekt Marceline met haar ezel, haar oude kat en haar hond, bij Ferdinand in, omdat hij haar woonruimte aanbiedt. Zo wordt het huis langzaam weer gevuld. Ook een oude vriend van Ferdinand, Guy die na de dood van z'n vrouw zichzelf verwaarloosd, wordt er bij gehaald. Zo komt er meer leven in de boerderij en heeft iedereen een taak.
Er komen 2 oude dames wonen, die vroeger een elektriciteitszaak in het dorp hadden. Een van de dames is dement en daar de zorg te veel wordt, betrekt ook de leerling-verpleegster Muriel, een kamer in de boerderij. In ruil voor haar hulp bij de verpleging, kan ze hier komen wonen, hetgeen haar goed uitkomt, omdat ze zonder woonruimte zit. Zo blijft de gemeenschap zich uitbreiden, want later komt ook de jonge landbouwstudent Kim op de boerderij.

Het is een gezellig boek, met soms wat kleine tragiek. Het verleden van Marceline is overigens wel echt tragisch, maar de tragiek blijft over het algemeen toch wat oppervlakkig. Soms vind ik het verhaal wel een beetje te veel van toevalligheden in elkaar hangen, maar al met al is wel een aardig boek, dat na de geboorte van Paulette, de dochter van Muriel, vrij abrupt eindigt. Ik zou graag willen weten hoe het verder ging op de boerderij.

Er zitten wat mij betreft toch wel wat te veel open eindjes aan het verhaal. Niet alles hoeft altijd afgerond te worden, maar dit verhaal blijft toch een beetje hangen aan het einde, alsof de schrijfster niet wist hoe ze er een eind aan moest maken. Toch heb ik wel van het boek genoten, al schept het, ondanks de problemen in het huwelijk van Roland (de zoon van Ferdinand) en Mireille, die gaan scheiden, misschien wel een wat al te idyllisch beeld.

ISBN 9789022574515 | Paperback | 237 pagina's | Uitgeverij Boekerij | juni 2015
Vertaald door Saskia Taggenbrock

© Renate, 22 augustus 2015