Augusto Cruz

Toon alleen recensies op Leestafel van Augusto Cruz in de categorie:
Augusto Cruz op internet:

Londen na middernacht Londen na middernacht

Scott McKenzie heeft zijn werkende leven doorgebracht als FBI-agent, en niet zomaar een: hij was de vertrouwensman van directeur Edgar Hoover. De relatie tussen deze twee bezorgde McKenzie niet alleen de reputatie van een man die kan zwijgen, maar ook van vastbijter. Het is om deze hoedanigheid dat de rijke verzamelaar Forest Ackerman contact met hem op neemt: hem wordt verzocht de laatste kopie te vinden van de stomme film ’Londen na middernacht’ uit 1927.
Niet alleen is de film tot op heden spoorloos, er lijkt ook een vloek te rusten op degenen die al eerder er naar zochten: ze zijn allemaal verdwenen, letterlijk verdwenen of omgekomen.
En daar komt nog bij dat Ackerman de eerste tekenen van dementie begint te vertonen: als McKenzie hem de film wil bezorgen, moet hij haast maken.

McKenzie bewijst dat hij inderdaad de terriër is die niet loslaat tot hij zijn prooi te pakken heeft.
Zijn speurtocht brengt hem van de ene unheimische omgeving naar de andere hachelijke situatie, en dat het gevaarlijk is ontdekt hij ook al snel. Zoals McKenzie koste wat kost het verloren object wil vinden, zo blijkt er ook iemand te zijn die dat met evenzoveel moeite wil voorkomen. Ook deze man is een terriër, geheimen moeten geheim blijven, vindt hij, zij maken het leven spannend...

De Mexicaan Augusto Cruz (1971) gaf workshops in het schrijven van filmscripts en verzorgde een Master Regie. Dat hij een filmfanaat is, daar kun je niet omheen in deze spannende roman waar hij veel ruimte maakt voor details. Béla Lugosi, Lon Chaney en Vincent Price maken hun opwachting, naast onbekende acteurs en actrices. Als dit boek verfilmd zou worden, zou me dat niet verbazen.
Daarnaast heeft hij een bijrol gegeven aan Edgar Hoover die werkelijk 48 jaar lang aan het hoofd van de Federal Bureau of Investigation stond. Zo kon hij ook bijvoorbeeld de moord op Kennedy in het boek verwerken.
Tegelijk - de schrijver is Spaans! - zit er iets magisch in het verhaal: de filmwereld op zich is al wonderlijk, maar ook de beschreven werkelijkheid kan alle kanten op. McKenzie doet zijn naspeuringen als was hij een adept van Indiana Jones: oerwouden, krokodillen en gevaarlijke grotten... en zo vlieg je door dit boek heen als zat je in een bioscoop.
Het is een avontuur dat je tot het einde toe wil meebeleven. Dit debuut maakt benieuwd naar een volgend boek!

ISBN 9789048822379 | Paperback | 336 pagina's | Meridiaan Uitgevers | oktober 2014
Vertaald uit het Spaans door Elvira Veenings