Annemiek Schrijver

Toon alleen recensies op Leestafel van Annemiek Schrijver in de categorie:
Annemiek Schrijver op internet:
 

Rachab Rachab


Manon van den Tempel heet ze, en ze ligt op de operatietafel. Ze hoort stemmen schreeuwen, hoort iemand zeggen dat een gek haar keel heeft willen doorsnijden.
Dat vindt ze wel grappig, ze is logopediste..ze heeft altijd haar best gedaan om anderen tot spreken te krijgen, en nu heeft iemand haar de mond willen snoeren? Wie dan? Maar ze kan niet reageren, ze zit vol slangetjes, verband, men schreeuwt om bloed, ze wordt geprikt, ze krijgt narcose...

Wie is die Manon, en waarom is ze slachtoffer geworden van een steekpartij? En wie was de dader? Om daar achter te komen gaan we terug naar Manons jeugdjaren. Haar ouders zijn lid van een speciale kerkelijke gemeente. Zwaar bijbels en kerkelijk.
Overal werd het woord Gods ijverig en nauwkeurig bestudeerd. Ook op school. Manon is een gevoelig en zeer intelligent kind, niet in staat alles wat haar verteld wordt zomaar voor zoete koek aan te nemen.
Ze is een mooi meisje met wilde rode haren, die niet in een strakke vlecht blijven zitten. En Meester heeft het daar moeilijk mee: hij kijkt Manon altijd vuil aan, wat ze doet is nooit goed. "jij hoort hier niet".
Op een dag komt Manon heel blij naar school, ze heeft een mooie rode strik gekregen, ze voelt zich mooi. Maar Meester ontsteekt in grote woede, ze moet voor de klas blijven staan, en hij raast en tiert: 'kinderen kijk hier maar eens goed naar! Vandaag wil ik jullie vertellen over Rachab. Rachab is een hoer, een verderfelijke vrouw..ze woonde op de muur van Jericho.''
Verder raast Meester, over hoeren, verderfelijke vrouwen, vrouwen die poorten van de duivel zijn. En Manon staat daar maar...
"En jij Manon van den Tempel, jij bent de getekende onder de vrouwen. Jij bent als de hoer Rachab zelve!"
Vanaf die dag hoort het kind stemmen in haar hoofd. De belangrijkste is Rachab, in de gedaante van een pop: haar geweten, haar steun en toeverlaat.
De stemmen blijven als Manon opgroeit terwijl ze zoekt naar de zin van het bestaan, 'naar het geheim dat zich achter de voorhang bevindt'.
"De gedachte dat alles al in kaart gebracht was had haar van jongs af aan keer op keer van haar stuk gebracht. Alle levende wezens, ieder stukje voedsel was al gedetermineerd. Nooit zou het dus meer gebeuren dat je kon denken: wat heb ik nu in m'n mond? Wie staart mij daar aan vanuit dat nooit eerder geziene bosje?
Alles was al herkend en benoemd. De ganse schepping leek al keurig aangeharkt. Wat viel hier in naam van God dan nog te doen? Was er nog wel werk aan de winkel?'
Op haar zoektocht schuwt ze de uitdaging niet, en dat blijkt gevaarlijk...

Annemiek Schrijver heeft een debuut geschreven, dat misschien wel ietwat te onstuimig eindigt, waardoor het een beetje ongeloofwaardig wordt, maar door de humor en de spanning in het verhaal vergeef je het haar. Het is literair en het is bijna een thriller... maar nu staat er niets op de omslag...
Het taalgebruik wordt nergens rauw of grof, terwijl ze de dingen toch wel bij de naam noemt. Het is een moderne zoektocht naar liefde en zin van het bestaan.
In 'Rachab' vind je humor en spanning, zonder dat de ernst verloren gaat. Het is het ideale boek voor lezers die symboliek zoeken, een veelomvattend boek, en boeiend van begin tot einde.


ISBN 9044609718 | Paperback | 0 pagina's | Uitgeverij Prometheus | januari 2007

© Marjo, mei 2007


Lees de reacties op het forum en/of reageer: