Anneke Dok

Toon alleen recensies op Leestafel van Anneke Dok in de categorie:
Anneke Dok op internet:

Het jaar van de held Het jaar van de held

Greet, de burgemeester van Elft, en haar bode Camiel hebben het altijd goed samen kunnen vinden. Dat resulteert nu in een laatste opdracht: Camiel krijgt op het sterfbed van ‘zijn’ burgemeester een stapeltje schriften van haar. Er zit een foto bij, waar twee mensen op staan. De lezer weet pas aan het einde van het verhaal wie de personen zijn die op de foto staan, maar het is voor de vrouw van Camiel aanleiding om de politie in te willen schakelen!
Dat gebeurt voorlopig nog niet. Eerst zal Camiel zijn verhaal opschrijven, om te vertellen hoe hij zelf de gebeurtenissen die beschreven staan in de schriftjes ervaren heeft. Het wordt een verslag van gekonkel en gefoezel, over omkoperij en voortrekkerij. Over de strijd van enkele integere ambtenaren die vechten tegen de verleiding van aanzien en geld.

Camiel is een van die integere mensen. Maar ook al wil hij het niet, soms raakt hij toch verzeild in situaties waarvan hij achteraf weet: dat had hij beter niet kunnen doen. Hij is bode, en wordt geacht voor koffie te zorgen. Hij is als het ware onzichtbaar, men merkt hem niet eens op. Maar intussen hoort hij van alles. Soms dingen die hij niet begrijpt, dingen die later maar al te duidelijk worden.
Camiel vertelt over nieuwe regels die vanuit Den Haag opgelegd worden en hoe ze daar in de gemeente mee om moeten gaan. Vooral ook hoe ze er last van ondervinden. En over de malversaties en zwakheid van de mens.

Het is niet alleen maar een verslag van het reilen en zeilen in een gemeentebestuur. Camiel mag een jaar de held spelen: als Jan van Speyk (in 2002 is de herdenking van zijn geboortejaar) is hij huwelijksambtenaar, en mag hij optreden als officieel beambte bij openingen en recepties. Bode op het stadhuis, rechterhand van de burgemeester, Jan van Speyk – in kostuum, en dan ook nog musicalzanger in zijn vrije tijd. Het groeit hem boven het hoofd.

Standvastig blijven in je integriteit kan een probleem zijn als je een rol speelt in zaken waarin macht en geld een grote rol spelen. Dat is het thema van dit verhaal, dat gelukkig verlevendigd wordt door het andere verhaallijntje, dat van het privé-leven van Camiel. Er zit zelfs een spanningsboog in, vanwege de foto.
Na een wat stug begin leest het boek lekker weg.

Anneke van Dok (Zaandam, 1947) was burgemeester van Niedorp, Vlissingen, Velsen en Diemen en wethouder van Hoorn. In het eerste Paarse kabinet was ze staatssecretaris van Economische Zaken. Ze begon haar loopbaan als journaliste bij De Typhoon en het Noordhollands Dagblad en schreef columns over bestuurlijke dilemma's in het vakblad van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het jaar van de held is haar romandebuut.

ISBN 9789054293620 | Paperback | 176 pagina's | Uitgeverij Conserve | februari 2014

© Marjo, 14 oktober 2015