Anne Baaths

Toon alleen recensies op Leestafel van Anne Baaths in de categorie:
Anne Baaths op internet:

Dochters van Europa Dochters van Europa
een familiegeschiedenis

Anne Baaths vertelt het verhaal van de vrouwen in haar familie, om uiteindelijk ook haar eigen verhaal te doen. Een familiekroniek van sterke vrouwen, te beginnen bij een vlucht uit Rusland. Het valt niet mee om van adel te zijn in woelige tijden waar het klasseverschil bij de armsten voor wrok en haat zorgt.
Die vlucht luidt het begin in van een tijdperk waar niets nog is zoals voorheen. Elke vrouw (en dus elke generatie) in het verhaal levert een gevecht met zichzelf en met de maatschappelijke context waarin ze terecht is gekomen. Een gevecht voor de liefde ook, want dat blijkt in die familie niet evident. Meer dan één generatie raakt een geliefde en een hoop onschuld kwijt aan de oorlog. Het verhaal van de vrouwen is tegelijkertijd ook het verhaal van een onrustig Europa, van een heel nabije geschiedenis. Dat aspect komt in het boek erg duidelijk naar voren en geeft het een zekere meerwaarde.

Qua stijl ben ik echter niet zo overtuigd. Ik vind het nogal wisselvallig in ritme. De proloog is een scène die mooi wordt uitgediept (hoe Amalia een gearrangeerd huwelijk ontvlucht en ervandoor gaat met haar grote liefde Nicolai, die helaas niet over de juiste titels beschikt en op basis daarvan te min is voor haar familie. Op het einde van die scène gaat het allemaal ineens erg vlug, alsof de auteur het even beu is en de rest maar snel aframmelt. Ik vond dit een beetje ergerlijk, maar nog te verdedigen voor een proloog.
Helaas komt dat procédé meermaals in het boek voor: fijn uitgewerkte stukken die zich chronologisch binnen een korte tijdspanne afspelen, en dan ineens een soort grove hardloopwedstrijd over andere delen. Jammer vind ik dat.
Ook het laatste deel vind ik niet erg overtuigend op het gebied van stijl. Het was inderdaad beter tot zijn recht gekomen in een apart boek, want ik vind ook dit deel nogal haastig overkomen, terwijl dat niet de bedoeling kan zijn. Toch lijkt Baaths me een beloftevol schrijfster, mits ze in toekomstig werk beter doseert.

ISBN 9789063065898 | Paperback | 387 pagina's | Davidsfonds Uitgeverij | maart 2009

© Elvira, 29 oktober 2009

Dochters van Europa Dochters van Europa
een familiegeschiedenis

Bijna vierhonderd pagina’s lang vertelt Anne Baaths het verhaal van haar familie. Gelukkig ontdekte ik voorin dat er achterin een stamboom staat en een epiloog. Dat is handig gebleken bij het lezen, want er komen nogal wat namen voor in een verhaal dat begint in 1871 en stopt op het moment dat Europa één lijkt te worden door de Euro in te voeren.
Behalve een reis door de tijd is het ook een reis door Europa.

Amalia Tichkevitsch is de betovergrootmoeder, ze is gravin, en onderworpen aan de zeden en gewoonten van de adel. Maar ze is een eigenzinnig meisje, en ze wil niet trouwen met de man die haar vader heeft gekozen. Ze loopt weg met haar geliefde, Nicolai, en gaat wonen in een dorpje dat nu in Polen ligt. Hun dochter trouwt met een Duitser. Het levensverhaal van hun dochter Maria vormt het eerste deel van het boek. Later volgen de verhalen van Johanna, Jacqueline en Anne, die ons via Duitsland naar België voeren. Naar nu.
De verhalen vormen ook de geschiedenis van Europa: de Russische revolutie, de tweede wereldoorlog, en daarna de verschillende verbonden tussen landen, de vorming van het Europa dat we nu kennen. Anne Baaths geeft aan het begin van een hoofdstuk steeds even in het kort de stand van zaken aan. Heel prettig.

Toch begint de aandacht wat te verflauwen op het moment dat we in de hedendaagse geschiedenis komen. Ik denk dat het komt omdat ze een verhaal vertelt dat op de vlakte blijft. Het zijn meer feiten waarom heen een verhaal gemaakt is - dat overigens deels ook fictief is. De personages komen niet tot leven. Dat is niet erg als de manier van leven en de achtergrond totaal anders is dan die van de lezer, maar zo gauw we in de moderne tijd komen gaat het wel een beetje vervelen.

In het laatste deel wordt het verhaal persoonlijker, niet gek natuurlijk als je bedenkt dat dit deel grotendeels autobiografisch getint is. Maar is het niet consistent meer met de eerste delen. Ik begrijp dat ze ook dit verhaal wilde vertellen, maar misschien had ze dat beter een andere keer gedaan? Maar om met een positieve noot te eindigen: het verhaal van haar voormoeders is heel interessant!

© Marjo, 14 juli 2009