Anna McPartlin

Toon alleen recensies op Leestafel van Anna McPartlin in de categorie:
Anna McPartlin op internet:

De 9 dagen van Rabbit Hayes De 9 dagen van Rabbit Hayes

‘Vandaag kreeg ik de diagnose borstkanker. Ik zou doodsbang moeten zijn, maar ik ben juist vreemd opgetogen. Natuurlijk ben ik niet blij dat ik kanker heb of dat mijn borsten er af worden gehaald, maar ik besef er eens te meer door hoe goed ik het heb. Ik hou van mijn leven. Ik hou van mijn familie, mijn vrienden, mijn werk en, vooral, mijn dochtertje. Het leven is voor iedereen zwaar, maar ik ben een van de geluksvogels. Ik zal dit overwinnen.’

Op de eerste dag van september 2009 schrijft Rabbit (eigenlijk Mia) Hayes deze notitie in haar dagboek. Ze is dan optimistisch en krijgt gelijk. De ziekte wordt overmeesterd en zij en haar familie leven nog lang en gelukkig. Totdat er uitzaaiing gevonden wordt. Juliet, haar dan twaalfjarige dochter, vindt haar in de keuken. Rabbit heeft een akelige smak gemaakt, haar been is gebroken. Vanaf dat moment is het weer ziekenhuis in, ziekenhuis uit, tot de dag dat Molly, haar moeder, haar naar een verpleeghuis brengt. Dan beginnen de negen dagen van Rabbit Hayes.

Het verhaal dat opgeschreven is in dit boek vertelt over de laatste levensdagen van een sterke jonge vrouw die door het noodlot geveld wordt. Zij overdenkt haar verleden, niet zozeer om te zien of het ze allemaal goed heeft gedaan, want daar kan ze toch niets meer aan veranderen. Het is meer een terugblik op een leven dat volop geleefd is. Zij denkt terug aan de man van haar leven, aan een intens beleefde jeugd, en neemt langzaam afscheid van de mensen om haar heen en van het leven.
Het is ook het verhaal van die mensen om haar heen. Zij moeten leren accepteren dat er geen redding meer is, zij moeten omgaan met een verlies, verder gaan met leven. De zorg voor Juliet overnemen.

Het is een verhaal dat vlot leest, doordat McPartlin veel dialogen gebruikt met naast de traan ook een lach. De negen dagen vormen negen hoofdstukken, hoofdstukken die steeds triester worden – zonder de lach te vergeten! – omdat het onvermijdelijke einde nadert.

Anna McPartlin (Dublin, 1972) verloor beide ouders op jonge leeftijd en kwam bijna zelf om bij een auto-ongeluk. Zij heeft een aantal jaar als stand-up comedian opgetreden. Inmiddels heeft ze een succesvolle carrière als auteur opgebouwd en schrijft ze naast romans ook scenario's voor film en televisie.

ISBN 9789400507104 | Paperback | 392 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | februari 2016
Vertaald uit het Engels door Saskia Peterzon-Kotte

© Marjo, 13 juni 2016