Aminatta Forna

Toon alleen recensies op Leestafel van Aminatta Forna in de categorie:
Aminatta Forna op internet:

Fantoomliefde Fantoomliefde

In Sierra Leone ontvlucht psychiater Adrian Lockheart de sleur van zijn leven in Londen. Erg druk heeft hij het niet want in dit West-Afrikaanse land gaat vrijwel niemand naar de psychiater. Zijn clientèle bestaat slechts uit Elias Cole. Elias een oude man die niet lang meer te leven heeft. Aan Adrian vertelt hij, beetje bij beetje, zijn levensverhaal. Een liefdesverhaal maar ook een verhaal over het maken van keuzes. Elias weet het mooi te vertellen maar de vraag is of zijn vertelling ook strookt met de werkelijkheid. Adrian zal later namelijk ook een andere versie horen.

Het leven in Sierra Leone staat in schril contrast tot de luxe en veiligheid die Adrian in Londen gewend is. Het land krabbelt langzaam weer op na de afschuwelijke burgeroorlog die er heeft gewoed en de voorzieningen laten te wensen over. Vrijwel niemand is ongeschonden uit de strijd gekomen. Veel mensen in het land lijden aan een posttraumatisch stress syndroom omdat zij ronduit gruwelijke taferelen hebben aanschouwd of vreselijke martelingen hebben ondergaan. Adrian probeert een aandeel te leveren in het herstel van een aantal van deze mensen. Hierbij moet hij soms afstand doen van zijn Westerse opvattingen.

Adrian sluit vriendschap met Kai, een chirurg in het ziekenhuis waar hij werkzaam is. Kai werkt zo hard mogelijk om herinneringen aan het verleden te kunnen verdringen. Maar zodra hij slaapt dringen de beelden die hij wil vergeten zich op in zijn nachtmerries. Kai slaapt hierdoor zo weinig dat hij door uitputting last krijgt van trillende handen. De beste vriend van Kai is verhuisd naar Amerika en Kai denkt erover hem te volgen.

Het leven in Sierra Leone brengt ook liefde op het pad van Adrian. Hij raakt tot over zijn oren verliefd op Mamakay. De liefde is wederzijds en laat Adrian proeven van een ervaring die hij nog nooit eerder heeft beleefd. Mamakay maakt het beste in hem los. Maar Adrian is getrouwd. In Londen wachten zijn vrouw en dochter op hem.

Een verhaal dat licht als een veertje leest, wat bewonderingswaardig is. De verhalen van de verschillende personen in het boek vloeien prachtig in elkaar over. Alle hoofdpersonages in het boek kennen elkaar. In de loop van het verhaal wordt duidelijk hoe zij met elkaar verbonden zijn. Het boek gaat over oorlog en trauma maar ook over de liefde en de innerlijke kracht van de mens. En over hoe mensen met hun geweten in het reine proberen te komen door zichzelf van een nieuwe werkelijkheid te overtuigen.

Al op de eerste bladzijde van het boek staat een prachtige passage. En daarmee is de toon van het verhaal gezet. Het is een genot om deze intense, goed geschreven vertelling te lezen. Laat je niet afschrikken door de ruime hoeveelheid bladzijden die dit boek telt, wie eenmaal start met lezen zal wensen dat er nooit een einde aan komt.

ISBN 9789046811948 | Paperback | 576 pagina's | Nieuw Amsterdam | februari 2012
Vertaald door Aleid van Eekelen-Benders & Marijke Versluys

© Annemarie, 19 februari 2012