Alice Hoffman

Toon alleen recensies op Leestafel van Alice Hoffman in de categorie:
Alice Hoffman op internet:

De derde engel De derde engel

Het spookt al jaren in het Lion Park Hotel in Londen. Elke avond om half elf klinkt er boos geschreeuw uit kamer 707, een vertrek dat al jaren leeg staat. In 1999 wordt de Amerikaanse Maddy elke avond opgeschrikt door het tumult. Ze doet de Engelse hoofdstad aan om haar zus Allie te bezoeken die binnenkort gaat trouwen met Paul. Normaal gesproken laten de vriendjes van haar zus haar volkomen koud maar Paul maakt iets in haar los. Ze gaat met hem naar bed en wordt daarna verteerd door schuldgevoel. Eigenlijk wilde Allie het een tijd geleden al uitmaken met Paul maar toen gebeurde er iets waardoor het geschikte moment nooit meer zou komen.

In 1966 werkt Frieda als kamermeisje in het Lion Park Hotel. Ze is van goede komaf maar vertikt het te gaan studeren. Ze valt als een blok voor zanger Jamie die in het hotel verblijft. Hij verdoet zijn tijd met drank en drugs. Jamie noemt Frieda zijn muze en ze schrijft twee songteksten voor hem. Een ervan gaat over Michael Macklin, het hotelspook. Dat Jamie verloofd is met een steenrijke dame en binnenkort gaat trouwen, negeert ze gewoon. Zij en Jamie zijn immers voor elkaar voorbestemd. Liefde laat zich echter niet dwingen en Frieda’s toekomst zal haar niet brengen wat ze voor ogen heeft.

Het derde verhaal in dit boek - dat zich afspeelt in 1952 – brengt alle vertellingen bijeen. Het gaat over de Amerikaanse Lucy die met haar vader en stiefmoeder naar Londen is gereisd. Bryn, de zus van haar stiefmoeder gaat daar trouwen met de Brit Teddy Healy. Bryns hart behoort echter niet toe aan haar verloofde maar aan Michael Macklin. Haar familie wil niets van haar grote liefde weten en vindt Teddy een veel geschiktere partij. Michael is echter ook in Londen, hij verblijft in het Lion Park Hotel. Een confrontatie kan niet uitblijven en deze heeft dramatische gevolgen. De kleine Lucy is hier getuige van.

Drie aangrijpende verhalen over de liefde en al het geluk en verdriet dat hier onlosmakelijk mee verbonden is. De verhalen hebben het Lion Park Hotel en de geschiedenis van het hotelspook als gemeenschappelijk factor maar er is meer. Teddy Healy bijvoorbeeld is sinds 1952 vaste klant in de hotelbar en naast Lucy maken ook Frieda en Maddy maken kennis met hem. Frieda is de moeder van Allies verloofde Paul en Lucy is de moeder van Allie en Maddy. De vader van Frieda is arts en komt in meerdere verhaaldelen voor en dan is er nog een lief konijn dat zich niets van de verhaalgrenzen aantrekt. Op deze manier krijgt de lezer meerdere kanten van de verhalen voorgeschoteld. Alles is in meerdere of mindere mate met elkaar verweven.

De gebeurtenissen in het boek veranderen het leven van de individuen voorgoed. Het boek ontleent zijn titel aan een verhaal dat Frieda’s vader haar altijd vertelde. Het verhaal over de drie engelen. Een is de engel van het leven en de tweede van de dood. De derde engel leeft echter op aarde onder de mensen. Keer dus nooit zomaar een medemens de rug toe, hij of zij zou zomaar de derde engel kunnen zijn. Alice Hoffman heeft mij wederom betoverd met dit prachtige boek.

ISBN 9789022959992 | Paperback | 320 pagina's | Uitgeverij Orlando | mei 2012
Vertaald uit het Engels door Josephine Ruitenberg en Emmy

© Annemarie, 26 augustus 2012

De derde engel De derde engel

Alice Hoffman (1952) groeide op op Long Island en woont nu in Boston. Ze is welbekend en geliefd om haar romans waarbij familierelaties de boventoon voeren. Naast romans heeft ze non-fictie, scripts en kinderboeken geschreven. Enkele van haar boeken zijn succesvol verfilmd.

De derde engel is een verhaal zonder expliciete hoofdpersoon; het gaat over geloof, hoop, verlies maar bovenal over liefde in al haar wonderbaarlijke vormen en hoe één persoon (de derde engel naast de engelen van leven en dood) je leven kan beïnvloeden door je te laten zien wie je bent. Maar hoe weet je wie die persoon is? Hoe herken je hem/haar?
Het Lion Park hotel in Londen is een bescheiden hotel dat in de loop der tijd steeds sjofeler wordt. In 1999 is het een derderangs verblijf geworden waarvan Maddy zich niet kan indenken dat haar moeder Lucy hier vroeger graag kwam. In 1952 echter was het een chic, rustig hotel waar zich een tragedie zou gaan afspelen waarvan de gevolgen nog heel lang zichtbaar zijn in de levens van alle betrokkenen; zelfs van hen die toen nog niet geboren waren. De bewoners zijn gewone mensen met gewone, alledaagse liefdesgeschiedenissen, maar wanneer haat en jaloezie hun intrede doen verschijnt de engel van de dood en veranderen de levens van alle betrokkenen voorgoed.

Alice Hoffman beschrijft de gebeurtenissen feitelijk van achter naar voren. Je kunt de verhalen chronologisch lezen door bij het derde deel te beginnen en te eindigen in het heden bij het eerste deel, zoals wel eens wordt gesuggereerd in beschrijvingen over het boek. Maar de kracht van 'De derde engel' komt juist naar voren in de volgorde die de auteur heeft gekozen. Dan pas zie je de prachtige constructie van het verhaal zich ontvouwen als een bloem die langzaam tot bloei komt en ineens in volle pracht staat te pronken.
In het begin vond ik het boek wel mooi en vlot geschreven maar zonder diepgang, een gewone roman zoals er zoveel zijn. Na het slot was ik diep onder de indruk van de manier waarop ze de levens van alle personages met elkaar heeft verweven. Alle verhalen vallen als puzzelstukjes in elkaar en laten je met een gevoel van verwondering achter. Een boek om direct nog een keer te lezen.

Vertaald uit het Engels door Josephine Ruitenberg en Emmy  van Beest

© Joanazinha, 15 augustus 2012