Ad van Iterson

Toon alleen recensies op Leestafel van Ad van Iterson in de categorie:
Ad van Iterson op internet:

De Citoyenne De Citoyenne

promoveerde op de eerste aardewerkfabrikanten in Maastricht en dat is waar deze historische roman in feite over gaat, de aardewerkfabriek Regout en de fabrikant Petrus Regout sr. (1801-1878). Dit in tegenstelling tot wat de flaptekst vermeldt. Volgens de flaptekst gaat het boek over Louise Mordant, dochter van de verlichting, die hevig verliefd wordt op Hans Erich Thalberg, een architect die vertrouwt op de terugkeer van de middeleeuwen.
Natuurlijk speelt Louise Mordant een rol in het boek maar zij is meer de aangever dan hetgene waar het allemaal om draait.

Louise is journaliste, vrijgevochten, flapt alles wat er in haar opkomt uit. Dit laatste zorgt wel eens voor pijnlijke situaties. Zij heeft een fascinatie voor de Regoutfabriek, later zullen we begrijpen waarom.
Haar vader, waar ze nauwelijks contact mee heeft, is kroegbaas en werkte vroeger bij de Regoutfabriek, weliswaar ook als tapper, maar hij zag en hoorde veel. Wat hem het meest tegenstaat aan de fabriek is de kinderarbeid. Hij wacht zijn kans af om de fabrikant aan te kunnen pakken op dit onderwerp. Regout echter ziet zichzelf als vader en mentor van zijn arbeiders. Er is een verplichte ziekteverzekering en hij heeft zelfs vlakbij de fabriek een woonkazerne laten bouwen waar 70 gezinnen kunnen wonen
Deze kazerne is ontworpen door genoemde Hans Erich Thalberg, woonachtig in Aken.
Thalberg is nu weer in Maastricht, het is 1867, in de hoop nóg een opdracht binnen te kunnen halen. Louise en hij ontmoeten elkaar in een koffiehuis en zodra Louise hoort dat hij contacten heeft met de familie Regout dwingt zij als het ware Thalberg een ontmoeting met haar en Petrus Regout jr. te regelen zodat zij een artikel over de fabriek kan schrijven. Wat Thalberg niet weet is dat Louise heel andere bedoelingen heeft...
Uiteindelijk trouwen Erich en Louise maar van een heftige verliefdheid is absoluut geen sprake.

Het hele verhaal draait dus meer om de gang van zaken in en rond de fabriek. De vader van Louise speelt ook een belangrijke rol in het verhaal, niet zozeer als persoon maar meer omdat hij kroegbaas is en de arbeiders bij hem komen drinken en over hun belevenissen in de fabriek vertellen.
Het verhaal geeft een duidelijk beeld over de gang van zaken in de fabriek en over het harde werken, soms ongezonde arbeidsomstandigheden, kinderarbeid en slechte betaling. Dit gedeelte is sterk, de verhouding die Louise en Hans Erich Thalberg krijgen is de kapstok waar het verhaal aan opgehangen wordt, dit gedeelte is duidelijk zwakker. Ik heb gemengde gevoelens over dit boek. Fascinerend over de Regoutfabriek te lezen,  de vorm waarin het gegoten is, is een stuk minder.

ISBN 9046800776 | Paperback | 192 pagina's | Nieuw Amsterdam | augustus 2006

© Dettie, september 2006