Aaf Brandt Corstius

Toon alleen recensies op Leestafel van Aaf Brandt Corstius in de categorie:
Aaf Brandt Corstius op internet:

De pientere pop De pientere pop

illustraties: Gerard Leever
tekst: Aaf Brandt Corstius

Zes bekende Nederlanders schrijven Suskes en Wiskes waarbij de strip getekend worden door de bekende Nederlandse striptekenaars Hanco Kolk, Gerben Valkema, Eric Heuvel, Gerard Leever, Romano Molenaar en Michiel de Jong, die allen hun unieke stijl toevoegden. De opbrengst van dit unieke stripproject gaat naar SOS Kinderdorpen, een internationale kinderontwikkelingsorganisatie.

In dit deel heeft de pop Schanulleke de hoofdrol. Door een vreemd licht dat plots aan de hemel verschijnt licht zij op, en verdwijnt. Tenminste: Wiske kan haar de volgende dag nergens meer vinden.
Het verhaal volgt de lijn van de avonturen van Vandersteen: er zijn tijdreizen met de teletijdmachine, en de figuren  allemaal volgens het typetje dat zij in de oorspronkelijke verhalen zijn.
Het zijn toch vooral de tekenaars die de uitstraling van deze serie avonturen bepalen. Deze van Gerard Leever vind ik wel leuk.

SOS Kinderdorpen zet zich al ruim 65 jaar in voor kinderen zonder ouders of een veilige thuis. De internationale kinderhulporganisatie gelooft dat familie de belangrijkste basis is voor de gezonde ontwikkeling van kinderen. Elk kind een familie, elk kind een toekomst.

Aaf Brandt Corstius (Haarlem, 1975) begon haar schrijfcarrière bij Folia, het weekblad van de Universiteit van Amsterdam. Vervolgens werkte ze als redacteur bij ELLE en diverse uitgeverijen, en bij de lancering van nrc.next kreeg ze een dagelijkse column. Later maakte ze de overstap naar De Volkskrant, waar ze om de dag een column op de achterpagina schrijft, en op donderdag een sterrenrubriek. Ook heeft zij vaste columns in Margriet en Onze Taal. Naast columns schrijft Aaf boeken, onder andere Handboek voor de moderne vrouw en Het jaar dat ik (2x) moeder werd. Daarnaast maakte ze twee toneelstukken: Fiftyfifty en Een flinke linkse vrouw.

Gerard Leever (Naarden, 1960) wilde altijd al striptekenaar worden. In 1981 kreeg hij de kans om voor Eppo de Puzzelpagina te illustreren. Vele strips volgden, waaronder Ernst Vrolijk en de Vloek van Bangebroek voor Robbedoes, Kanaal 13 voor Eppo en Oktoknopie voor Taptoe. Weer later maakte hij drie avonturenverhalen in het Felix Fluxmuseum en de reeks Dik van Dieren en Zo voor het Suske en Wiske-weekblad. Meer en meer werd Gerard de geestelijk vader van verschillende strips speciaal voor kinderen. Hij werd in deze hoedanigheid vele malen bekroond. Zijn bekendste strip is inmiddels Suus & Sas voor het meidenblad Tina. (Ik kende hem niet)
Informatie staat ook achterin het stripalbum: over de schrijfster en de tekenaar, en over Ghana en over de stichting Kinderdorpen. www.soskinderdorpen.nl

ISBN 9789903244094 | Paperback | 22 pagina's | Standaard Uitgeverij | september 2016

© Marjo, 08 februari 2017