Susan van 't Hullenaar

Toon alleen recensies op Leestafel van Susan van 't Hullenaar in de categorie:
Susan van 't Hullenaar op internet:

Het beeld van Raban Het beeld van Raban
De Groene Hand: Deel 2

In deel 1 lazen we hoe Flora dankzij het uitvoeren van vijf moeilijke opdrachten toegelaten werd tot De Groene Hand, een geheime club.

In deel 2 staat de club te popelen om hun eerste mysterie om op te lossen. De vijf leden, Daniël, Flora, Anniek, Hilde en Fabio willen namelijk uitzoeken hoe het kan dat er een beeld verdwenen is van het kerkhof in het dorp. Natuurlijk gaan ze eerst naar sporen zoeken op het kerkhof zelf en daar vindt Flora iets heel bijzonders. Haar vondst is de aanleiding tot een heleboel vreemde en spannende gebeurtenissen.

Maar voor het zover is weten ze inmiddels dat het beeld gemaakt is door ene Raban, toentertijd een onbekende kunstenaar maar nu, een flink aantal jaren later, is hij inmiddels vrij bekend en is zijn beeld veel geld waard. De club heeft een plan bedacht om te achterhalen waar de kunstenaar nu is en wie hen meer kan vertellen over het beeld. Ze weten niet dat ze zich op gevaarlijk terrein begeven, maar daar komen ze al snel genoeg achter als ze kennis maken met de zich zeer vreemd gedragende antiekhandelaar.

Hun verdere speurtocht leidt hen naar een museum, naar het kasteel van de familie Van Valkensteen én naar de voormalige ijskelder waar het vreselijk stinkt. Maar nog steeds hebben ze het mysterie niet weten op te lossen. Het is vooral Flora die aldoor het gevoel heeft dat ze iets op het spoor is, ze weet dat ze steeds iets over het hoofd ziet maar wat? Gelukkig is er ook nog de bedachtzame Anniek, die elke keer alles op een rij weet te zetten en zo helpen de leden van de club elkaar verder naar de oplossing van het raadsel. Maar waarom doet Hilde zo vreemd?

Het is een spannend, vlot geschreven verhaal, vooral het begin sleept je met flinke vaart het verhaal in. De kinderen komen in allerlei gevaarlijke, onverwachte situaties terecht waardoor je vol spanning verder wilt lezen hoe ze zich daar uit zullen redden. De ontknoping is helaas wat minder spectaculair, zelfs een klein beetje onwaarachtig en wat zoet.
Maar toch is dit boek verder een heerlijk avontuur om te lezen. Gelukkig verschijn half 2017 deel 3 en kunnen we opnieuw genieten van de speurtochten van De Groene Hand.

Het boek verscheen in 2015 onder dezelfde titel maar is nu in deze mooi verzorgde uitvoering en veel aantrekkelijkere omslag heruitgegeven.

ISBN 9789402601817 | Hardcover | 133 pagina's | Aerial Media Company | februari 2017