Studio Dick Laan

Toon alleen recensies op Leestafel van Studio Dick Laan in de categorie:
Studio Dick Laan op internet:

Pinkeltje in het Spoorwegmuseum Pinkeltje in het Spoorwegmuseum

Pinkeltjeboeken! Verslonden heb ik ze vroeger, de ene had ik nog niet uit of de volgende werd gepakt. Pinkeltje Witbaard, het kleine mannetje dat niet groter is dan je pink, beleefde samen met Wolkewietje, Pinkelotje of dieren allemaal spannende avonturen. Heerlijk vond ik dat, de hele gewone wereld om me heen verdween en ik leefde voor een paar uur in de wereld van de kleine kabouter. De schrijver, Meneer Dick Laan, deed zelf ook altijd even mee aan het verhaal. Dat vond ik helemáál geweldig.

De Pinkeltjeboeken worden al 78 jaar uitgegeven zo blijkt na enig gegoogle. Het eerste Pinkeltjeboek getiteld De avonturen van Pinkeltje al verscheen in 1939, bij dezelfde uitgever als dit boek. Dick Laan zelf heeft er 30 geschreven. Hij schreef omdat hij het leuk vond en ging door omdat kinderen ervan genoten. Zelf gaf hij als zijn mening:

‘Er moet spanning in het verhaal zitten, dat willen de kleine lezers net zo goed als de grote lezers, ze moeten het voor zich zien, mee beleven, maar nooit griezelig, of iets waar ze bang van worden of zijn. Daarom eten de dieren elkaar ook nooit op, of maken elkaar dood, nooit komt er bloed in voor. Alles is zo simpel, zo geloofwaardig gehouden, dat de kleintjes erin gaan geloven. Maar Pinkeltje blijft het lieve kleine mannetje, dat zo nu en dan erg dom kan doen.’(Bron: Librania Dick Laan en Pinkeltje in 160 illustraties)

Vanaf 1982 schreef en bewerkte Corrie Hafkamp Pinkeltje-verhalen, geïllustreerd door Dagmar Stam. Ook verscheen er in 1994 een video-cassette, waarop Lex Goudsmit uit Het grote boek van Pinkeltje voorleest. Vanaf 1995 is Uitgeverij Van Holkema & Warendorf begonnen alle Pinkeltje delen opnieuw te illustreren en de tekst aan te passen aan de huidige tijd.

Sinds 2014, 75 jaar na het verschijnen van het eerste boek, verschijnen er opnieuw nieuwe boeken over Pinkeltje. De schrijver(s) van de boeken wordt door de uitgeverij geheimgehouden en schrijft (schrijven) onder het pseudoniem Studio Dick Laan. De boeken spelen zich tot nu toe af op toeristische attracties (zoals Dick Laan destijds boeken schreef over Artis en Madurodam) te weten de Efteling, het Rijksmuseum en Dolfinarium Harderwijk. (Bron Wikipedia)

En nu is er dit boek Pinkeltje in het Spoorwegmuseum
Pinkeltje en Pinkelotje zitten op de rug van Raaf, ze zijn onderweg naar huis, naar Pinkeltjesland. Maar Raaf is moe, hij moet ook nog Mees Muis vervoeren. Ze kunnen wel verder reizen met de trein, vindt Raaf. En zo belanden ze per toeval in het Spoorwegmuseum waar Pinkeltje in een oude postzak een brief uit 1952 vindt, gericht aan een dame die op reis is. De brief had naar Istanboel gemoeten. Pinkeltje begrijpt dat de brief belangrijk is, en als hij Uil ontmoet die hen terug in de tijd kan brengen, besluit hij het avontuur aan te gaan. Hij gaat de brief bezorgen. En zo belandt Pinkeltje met Raaf, Mees Muis en Pinkelotje in de beroemde Oriënt Express... Maar waar is de dame?

Het is opnieuw een heerlijk verhaal geworden en het is gelukkig weer net zo spannend als de boeken over Pinkeltje die ik van vroeger ken. Ook de sfeer van de Dick Laan boeken is er helemaal.

De zwart-wit afbeeldingen van Arne van der Ree zijn wel even wennen. Pinkeltje en Pinkelotje hebben een heel ander uiterlijk gekregen. Ze zien er volwassener uit dan het stel in de oude Pinkeltjeboeken, ook zijn de afbeeldingen nogal donker, maar het went snel en de illustraties passen prima bij het verhaal. Kortom, ik heb genoten. Hopelijk wordt over een tijd het 100-jarig bestaan van Pinkeltje gevierd. De verhalen zijn het waard.

Zie ook het Inkijkexemplaar

ISBN 9789000352869 | Hardcover | 111 pagina's | Van Holkema & Warendorf | april 2017
Voorlezen vanaf 5 jaar, zelf lezen 8+ | Leeftijd: 8+