Roald Dahl

Toon alleen recensies op Leestafel van Roald Dahl in de categorie:
Roald Dahl op internet:

Sjakie en de chocoladefabriek Sjakie en de chocoladefabriek

Als kind heb ik meerdere malen de film gezien (met Gene Wilder als Willy Wonka) en elke keer vond ik het geweldig. Het boek zelf had ik nog nooit gelezen. Toen ik dit boek kreeg was ik dan ook erg benieuwd of ik het boek net zo leuk zou vinden als de film.

Het verhaal:

Sjakie woont met zijn ouders en vier grootouders in een klein huisje. Zijn twee opa's en oma's zijn al heel erg oud en liggen altijd in bed om warm te blijven. Zijn ouders zijn arm, ze kunnen nauwelijks genoeg eten voor iedereen kopen. Sjakie heeft daarom een krantenwijk zodat hij ook wat kan bijdragen. Eigenlijk heeft Sjakie altijd honger maar ja, meer geld voor eten is er niet. Elke dag komt hij langs de chocoladefabriek en dan ruikt hij steeds die heerlijke lucht. De eigenaar van die fabriek is Willy Wonka maar niemand mag in de fabriek komen, alles wat daar gebeurt is geheim. Op een dag meldt Willy Wonka dat hij vijf kinderen wil uitnodigen in zijn fabriek. Die mogen dan de hele fabriek zien. Maar... ze moeten dan wel een gouden wikkel met de uitnodiging kunnen laten zien. Die wikkel is verstopt in de verpakking van de repen. Heel de wereld staat op z'n kop. Iedereen wil die geheimzinnige fabriek wel eens bekijken. Arme Sjakie, ze hebben thuis geen geld om repen te kopen zoals de vier verwende kinderen die de wikkels vinden. Hij zou ook zo graag de fabriek willen zien. Maar heel toevallig komt hij toch aan een gouden wikkel en samen met zijn opa mag hij de fabriek in.
Eenmaal binnen weten ze niet wat ze zien, een rivier met warme chocolade, snoep dat nooit op gaat, behang waaraan je kan likken... Ze maken ook kennis met de helpers van Willy Wonka, dat zijn de Oempa Loempa's, hele kleine mensjes die gek zijn op zingen en plagen.
Sjakie en zijn opa vinden het allemaal prachtig. De verwende kinderen willen alles wel hebben en overal van snoepen maar dat mogen ze niet van Willy Wonka. Maar ze doen het toch... Het een na het andere verwende kind verdwijnt zoals de dikke snoepert Caspar Slok, die het niet laten kan van de chocoladerivier te proeven. Hij wordt meegezogen, een glazen buis in, en waar die buis heen gaat... Gelukkig vertelt Willy dat alles wel goed komt met die kinderen.
Maar het leukste is dat er op het laatst nog een heel grote verrassing voor Sjakie is.

Een geweldig boek, nog leuker dan de film. Het is een verhaal dat alleen Roald Dahl kan verzinnen. Hij gebruikt gekke namen, verzint de apartste dingen, zoals bijvoorbeeld varen in een roze boot van suiker, er is opstijglimonade met prik (als je en boer laat ga je weer naar beneden) en hij beschrijft alles zo goed dat het lijkt alsof je al het snoep ruikt. De hele beschrijving van de fabriek is een groot droomparadijs voor kinderen.
Daarnaast zijn er de schitterende en humoristische tekeningen van Quentin Blake, die vanwege het '40 jaar Sjakie in Nederland jubileum' allemaal in kleur zijn afgedrukt.
De vertaler verdient een groot compliment, zet al die vreemde, gekke woorden maar eens om in het Nederlands zonder de essentie te verliezen, een pittige klus lijkt me. Bovendien zijn de liedjes van de Oempa-Loempa's mooi op rijm gebleven.
Dit boek is een aanrader met stip, kopen!

ISBN 9789026124396 | Hardcover | 153 pagina's | Uitgeverij De Fontein | oktober 2008
Leeftijd: 8+