Rien Broere

Toon alleen recensies op Leestafel van Rien Broere in de categorie:

De juf die buiten spelen als huiswerk opgaf De juf die buiten spelen als huiswerk opgaf
Juf & Co

Lucas, Emma, Aysel en Stan zitten allemaal in dezelfde klas. De schoolvakantie is afgelopen en vandaag begint de eerste schooldag weer. De school heet eigenlijk de Professor van Houckeschool maar niemand noemt het zo. Iedereen zegt Waaigat, vanwege het steegje met die naam, aan de achterkant van de school.

De kinderen zitten nu in groep zes en het spannende is dat ze een nieuwe juf krijgen. Dankzij een streek van Lucas maakt Emma een slechte start bij de nieuwe juf maar gelukkig is ze een bijzondere juf die heel goed tegen een grapje kan.
Ze stelt zich voor als Juf Greet, Greet van Overbeek. Ze draagt heel aparte kleren maar dat is niet het enige, ze geeft ook op een heel speciale manier les.  Als ze veel hebben gedaan op school dan geeft ze 'lekker buiten spelen' als huiswerk op. Op een dag komt er een nieuw meisje in de klas en de juf heeft de kinderen voorbereid, ze wil dat het nieuwe meisje zich thuis voelt en dat neemt ze letterlijk...

Juf Greet verzint allerlei leuke dingen waar de kinderen veel van leren. De ene keer is ze jonkvrouw en vertelt ze hoe mensen vroeger leefden en aten. Ze gooiden hun afgekloven botjes bijvoorbeeld gewoon op de grond. De andere keer sluipen ze de klas uit om watervlooien te vangen en dan mogen ze die onder de microscoop bekijken. En weer een andere keer had ze een stapel vlaaien meegenomen om breuken uit te leggen. Wie een antwoord goed had kreeg een stuk vlaai.

Maar wat kinderen superleuk vinden, vinden volwassenen vaak raar of gek.  De ouders vinden de verhalen van hun kinderen over de juf maar niets. En toen juf Greet weer iets op haar manier uitlegde en er daardoor een flinke troep in de klas was, kwamen net de directeur en de  inspecteur  binnen...  het gevolg is dat Juf Greet  weg moet. Er komt een heel strenge plaatsvervangster die ook nog eens de aanstaande bruid van de directeur is. Hij kan geen natuurlijk geen kwaad woord over haar horen.
De kinderen missen juf Greet vreselijk en ze verzinnen een actie om haar terug te krijgen en dat lukt! Maar dan komt de inspecteur opnieuw kijken en juf Greet is nu net weer iets raars aan het doen... als ze nu maar mag blijven...

Een lekker vrolijk verhaal, elk kind zou wel zo'n juf Greet willen. Ook de onderlinge verhoudingen tussen de kinderen komen goed naar voren en vooral de karakters. Lucas is voor veel dingen een beetje bang, maar het gekke is dat hij voor andere dingen helemaal niet bang is. Emma is een beetje driftig maar heeft veel geduld met haar broertje en zo heeft elk kind wel iets wat goed en minder goed is. Er staan grappige zwart-wit illustraties in van Marjolein Hund, deze zijn her en der in het boek geplaatst.
Dit is het eerste boek uit de nieuwe serie 'Juf en co' en hopelijk zijn alle volgende boeken net zo leuk.

ISBN 9789044813432 | Hardcover | 150 pagina's | Clavis Uitgeverij | juni 2010
Leeftijd: 9+